2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Műhelyekbe szerveződtek az ókori Théba művészei

2009. november 2. 19:08 MTI

Az ókori Théba művészei esetében ugyanaz a műhelyszervezettség figyelhető meg, mint később a középkorban vagy a reneszánsz idején Európában - mondta el Bács Tamás docens, az ELTE egyiptológiai tanszékének vezetője, aki csütörtökön Kairóban, egy magyar régészek által szervezett konferencián tart előadást az óegyiptomi sírfestészetről. A konferencia a kairói Egyiptomi Múzeumban rendezendő magyar kiállításhoz kapcsolódik.

"Az Újbirodalom korában a királysírokon dolgozó kézművesek, festők számára létrehoztak egy 'művésztelepet'. Több száz éven keresztül ez egy nagyon zárt közösség volt, ahol a mesterségbeli tudáson kívül apáról fiúra szállt a beosztás is" - magyarázta a docens, aki szerint mind a mai napig nyitott kérdés, hogy a korabeli elit mennyire tudta foglalkoztatni ezeket a kézműveseket. A ranglétrán lejjebb állók máshonnan szerezték a munkaerőt, bár voltak kivételek, előfordult, hogy viszonylag alacsony rangúak is "hozzájutottak" a művészekhez.

"Ez szociológiailag nagyon érdekes, ahogy érdekes összevetni az óegyiptomiak munkamódszereit más kultúrák művészeiével. Sok a hasonlóság a középkori Európa és a reneszánsz idejével, ilyen például a műhelyszervezettség: volt egy mesterfestő, aki művészeket és segédeket alkalmazott. Hasonló volt a munkamegosztás is, viszont a középkori Európával vagy reneszánsszal szemben Egyiptomban sokkal kevésbé lehet az egyéniségeket megfogni műveiken keresztül. Még gyermekcipőben járnak ezek a kutatások, csak az utóbbi 20-30 évben foglalkoznak azzal, hogy ki készíthette a sírok faliképeit" - emelte ki az egyiptológus, aki thébai temetőben az Újbirodalom korában készült utolsó grandiózus festett elitsírt tárja fel. A sír IX. Ramszesz (i.e. 1126-1107) uralkodásának idején készült egy Imiszeba nevű pap számára, s faliképei sokban segítenek az óegyiptomi sírművészet megértésében.

Bács Tamás kifejtette, hogy a sír falképei befejezetlenek, az ókori Egyiptomban ugyanis ritka kivételnek számított, ha egy sír teljesen elkészült, még a hosszú időn át uralkodó fáraók sírkamrájának is vannak befejezetlen részei. "Egy sírt sohasem lehet befejezni, hiszen ha befejezem, meg kell halnom. A befejezetlenség előny a számunkra, mivel a kidolgozatlan részek révén jobban meg lehet érteni a munkamódszert. Másrészt itt meg lehet különböztetni, hogy mely vonalat húzta a művész, és mely volt kiadva a segédeknek, akik sablon alapján rajzoltak" - mondta.

A munkamegosztásnak más okai is voltak: az egyiptomiak földfestékeket használtak, amelyek nagyon hamar kiszáradtak. "Voltak segédek, akik bizonyos színek felhordásáért voltak felelősek. Imiszeba sírjában például vannak olyan félkész részek, ahol valaki már előre befestette a sárga festéket igénylő elemeket. Amennyiben módszeresen haladnak, sokkal több festék fogyott volna. Egyébként a középkorban vagy a reneszánsz idején is így készültek a képek, amelyeken többen dolgoztak" - jegyezte meg.

A főművész feladata volt az egész kép koncepciójának felvázolása, magánsírok esetében piros ecsettel rajzolta elő a jelenetet, a színezést, más részeket, a díszítőelemeket a beosztott művészekre, segédekre bízta. A kész képnél is voltak azonban bizonyos dolgok, amelyeket a főművész festett. "Az Imiszeba sírján dolgozó főművészt Amenhotepnek hívták. Látszik, hogy bizonyos alakokat ő rajzolt. Azokon a faliképeken, ahol a fő alakokat nem ő rajzolta, a mellékalakoknál mégis megjelenik" - emelte ki Bács Tamás Egy másik neves művész, Hormin is dolgozott a síron, ahogy Amenhotep fia is közreműködött.

S hogy honnan tudják, hogy melyik festő mit festett? "Nagyon sok skicc maradt fenn a művésztelepről, ezek közül azok a legértékesebbek, amelyeken a művész neve is szerepel. Ezek tanulmányozása alapján lehetett tudni, hogy Amenhotepnek mik voltak az egyéni stílusjegyei, olyan, első hallásra bizarr dolgokról van szó, mint a fül, a köldök formája. Ezek automatizmusként jelentkeznek egy rajzban a művésznél, nem foglalkozik velük, hanem úgy rajzolja, ahogy a kezében van. A főalaknak igazodnia kellett az egyiptomi művészet konvencióihoz, viszont ezekből az apró jelekből lehet következtetni arra, hogy az illető művész kézjegye ott van-e vagy sem" - tette hozzá a docens.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár