2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Kisvasút épül a szentendrei Skanzenben

2009. március 8. 11:55 MTI

A szentendrei skanzenben megkezdődött Európa leghosszabb, 2,1 kilométeres múzeumi vasúti sínpályájának lefektetése; a munkálatok az április 7-i szezonnyitásra fejeződnek be, a látogatók a terepet motorvonaton is bejárhatják - közölte a Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgató-helyettese.

Bereczki Ibolya elmondta, hogy a vasútépítés része az intézmény összesen 2,2 milliárd forintból megvalósuló múzeumgyarapító programjának. Az összeg nagyobb hányadát uniós forrásból, pályázati úton nyerte el a skanzen, a nemzeti fejlesztési terv keretében. A Skanzen Örökség Program néven futó projekt négy ütemben 2010-ig valósul meg. Szintén most épül a hajdani vasútállomás, eredeti épülettel, pénztárral, váróteremmel, irodával.

Az 1880-as évek mezőhegyesi vasútállomását idéző építmény szolgál 2009-től a skanzen bejárataként, ami a látogatókat rögtön az elmúlt évszázad hangulatába csöppenti, megadva az alapérzést a következő órákban rájuk váró vizuális élményekhez - fogalmazott a főigazgató-helyettes.

A vendégek innen indulhatnak majd a vonaton a meglévő hét és az alakuló nyolcadik tájegység több mint kétszáz épületének felfedezésére. Maga a vonat az 1920-as években a Ganz-gyárban készült bolgár exportra, de itthon maradt. Békéscsaba környékén zötyögött a síneken, az 1960-as évekig teljesített szolgálatot, majd mint muzeális műszaki csodát kivonták a forgalomból. A vonat a vésztői állomás látványosságaként aludta át az elmúlt évtizedeket, amíg a skanzen munkatársai rábukkantak; most a Máv szentesi járműjavítójában lehelnek bele új életet.

A restaurált, kipofozott, zöld-fekete színű vonat száz utast visz majd és óránként 15 kilométeres sebességgel kanyarog a régi házak, porták között. A vonatot Szentesről Szentendrére, a Hév-végállomására gurul majd be, ahonnan speciális járművön szállítják a skanzenbe, hogy itt ismét sínre kerüljön.

Bereczki Ibolya elmondta, hogy a beruházás a Palócföldre és észak-magyarországra jellemző falu felépítését is magában foglalja. A 45 épületet a helyszínen, az Ipoly és a Bodrog közötti településeken választották ki, majd megvásárolták. A házakat, csűröket, ólakat szétszedik, Szentendrére szállítják, majd ismét felépítik. A vendégek a 2010-es szezonban már itt is minden tájegységet eredetiben vehetnek majd szemügyre - hívta fel a figyelmet a főigazgató-helyettes.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár