2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A történelem áldozataivá váltak Goya festményei

2008. március 3. 17:00

A madridi Prado múzeum három restaurátora éjt nappá téve dolgozik Francisco Goya (1746-1828) két híres képének, az 1808. május 2. és az 1808. május 3. helyreállításán.

A két remekműben a spanyol mester a Napóleon csapatai elleni madridi népi felkelés jeleneteit örökíti meg, az elsőben a mamelukok elleni harcot, a másodikban a lövöldözéseket mutatja be. Ezeket a vásznakat a múltban már restaurálták, de a szakértők most először fogják visszailleszteni a képekbe azokat a részeket, amelyek akkor szakadtak ki, amikor a köztársasági kormány kamionon szállíttatta el a festményeket Madridból a biztonságosabbnak tartott Valenciába.

A munkának még azelőtt be kell fejeződnie, hogy április 15-én megnyílik a Pradóban a nagyszabású "Goya és a háborús évek" című kiállítás, amely az 1808-1814-es spanyol függetlenségi háború bicentenáriumi megemlékezéseinek is része lesz: ezen már eredeti pompájukban lesznek láthatóak - mondta el az AFP-nek Manuela Mena, a Prado illetékese.

A világhírű múzeumban eddig is évente kétmillió látogató látta a két híres képet, de kevesen ismerik azok háborús kálváriáját. A köztársasági kormány akkor határozta el, hogy a Prado gyűjteményének válogatott kincseit, köztük a két Goya-képet a biztonságosabb Valenciába szállíttatja, amikor Franco csapatai és a velük szövetséges német erők már ágyúzták a fővárost. Amikor azonban a művelet megkezdődött, a két Goya-képet is tartalmazó pótkocsira rászakadt egy épület nagy terasza.

A két kép közül az 1808. május 2. rongálódott meg jobban, több figura feje és épületek részletei vesztek oda - mondta el Manuela Mena. Az 1808. május 3. nyilván jobban védve volt a pótkocsi belsejében, "csak megrepedt". 2000-ben nemzetközi Goya-szakértői tanácskozást hívtak össze a Pradóba, hogy eldöntsék, mi legyen a teendő.

"Nehéz volt határozni, megoszlottak a vélemények arról, hogy visszaadják-e a két műnek pontosan azt az értelmet, amelyet a festő akart kifejezni, vagy meghagyják a történelem jegyét rajtuk. Ám a sérülések, különösen az 1808. május 2. tekintetében, a képek lényegét változtatták meg, ezért döntöttek a restaurálás mellett. Az 1808. május 2. hiányzó részei nélkül nehéz megérteni az ábrázolt személyek összességének jobbra tartó mozgását, amelyet Goya érzékeltetni kívánt" - magyarázta el Manuela Mena.

A restaurátorok most azon fotók alapján dolgoznak, amelyek még a képek megrongálódása előtt készültek, és egy külön technikai egység végzi el számukra az eredeti helyreállításához szükséges kutatásokat, hogy a háborús sérüléseknek nyoma sem maradjon a két Goya-remekművön az áprilisi megnyitóra.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár