Betontörténelem a náci limes mentén
2008. március 3. 12:00
A nácik által épített Atlanti fal (Atlantikwall) hatalmas méretű erődvonal volt. Maradványai úgy húzódnak végig Európán, mint a római kori romok.
Korábban
Ma, 63 évvel a második világháború befejezése után, mindenki megtekintheti, ami ebből a hatalmas vállalkozásból megmaradt, de csak kevesen tudják elképzelni, mekkora is volt ez a fal. Az erődvonalról nem készült leltár, de szakértői becslés szerint legalább 6000 bunker és erődített őrház áll még szétszórtan Európa nyugati partvonala mentén.
E hatalmas erődrendszer tervezője Fritz Todt, Hitler közvetlen munkatársa volt, aki az 1930-as években vált rohamosztagosból főépítésszé. Az ő nevéhez fűződik a németországi autópályák építése, amelyeket a háború után Franciaországon keresztül egészen Spanyolországig el akart vezetni. Képes volt rendkívül rövid idő alatt összetett problémákat is megoldani, ezért Hitler igen tisztelte. A Todt-szervezet 15 ezer, különféle formájú és méretű tengerparti bunkert tervezett az atlanti part legsebezhetőbb pontjain. Az építést a szövetségesek 1944. júniusi partraszállása szakította félbe.
Az Európai Bizottság néhány évvel ezelőtt 100 ezer eurót adott az Atlanti falat bemutató virtuális múzeum felállítására. A fő szervező, Gennaro Postiglione, a milánói Műszaki Egyetem építészeti tanszékének professzora szerint a bunkerekkel eddig senki sem törődött, mert az emberek "túl ijesztőnek tartották, és ki akarták törölni az emlékezetükből." Gennaro Postiglione viszont úgy véli, sokkal egészségesebb lenne szembenézni a múlttal.
Mások megtanultak együtt élni velük, mivel a lebontás hatalmas költséggel járna. A legnagyobb építmények - 6 német tengeralattjáró-javító bázis - 4,5 méter vastagságú vasbetonból készültek, és két futballpálya méretű területet foglalnak el. A bordeaux-i tengeralattjáró-támaszpont épp egy népszerű áruház mellett található. Egy helyi művész azt javasolta, hogy kúszónövényekkel rejtsék el az építményt. "Ha felrobbantanánk, a fél város vele pusztulna." A városatyák azonban elutasították a javaslatot, mondván az nem eléggé ambiciózus.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
holokauszt
- Embertelen körülményekkel szembesültek a budapesti nagy gettó lakói
- Már gyermekkorában tragédiák kísérték Radnóti Miklós életét
- Szenes Hanna a Szentföldön maradhatott volna, de visszatért, hogy segítsen
- Munkaszolgálatosok a keleti fronton
- Kémből vált befolyásos üzletemberré az embermentő Oskar Schindler
- Mit lehetett tudni a holokausztról 1944-ben Magyarországon?
- Több ezer zsidó életét mentette meg a holokauszt idején Ángel Sanz Briz
- Házmesterek a vészkorszakban
- Idén ősszel is megrendezik a Zsinagógák Hetét
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.