2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Felgyújtották Anglia leghíresebb hajóját

2007. május 21. 19:00

Szinte teljesen kiégett hétfő délelőttre a Cutty Sark, a brit kereskedelmi hajózás leghíresebb és leggyorsabb vitorlása.

Hétfőn kora reggel lángok csaptak fel a délkelet-londoni Greenwich szárazdokkjában, a most már műemlékként álló turistalátványosság fedélzetén, a Cutty Sarkon. A tűzoltók kétórás küzdelemmel fékezték meg a tűzvészt, amely a hajótest teljes hosszában pusztított.

A rendőrség képviselője az első, hétfő délelőtti helyszíni sajtótájékoztatón nem zárta ki egyértelműen a szándékos gyújtogatás lehetőségét. Elmondása szerint a térfigyelő kamerák felvételein "emberek mozognak" a hajó körül a tűz kitörésének idején, és miután a hajó kigyulladt, egy ezüstszínű autó távozott nagy sebességgel a helyszínről.

Az 1869-ben, Skóciában épített, 65 méter hosszú, csaknem ezer tonnás Cutty Sark a brit kereskedelmi tengerhajózás jelképe; sokak szerint a világ leghíresebb vitorlása. Az úgynevezett clipper osztályú háromárbocos kezdetben teát szállított Kínából Angliába a Jóreménység fokának megkerülésével, és évről évre sebességi rekordokat döntött. Ezt a hajótest különlegesen ívelt, keskeny formája és a rendkívül nagy vitorlafelület tette lehetővé.

Később gyapjúszállításra használták Ausztrália és Anglia között, majd portugál hajóstársaságoknak adták el. A 20. század húszas éveiben került vissza angol tulajdonba. Helyreállították, és egy ideig kiképző hajóként használták. Jelenlegi helyén, a greenwichi tengerészeti múzeum melletti szárazdokkban 1954 óta áll; azóta 15 millió turista kereste fel.

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy éppen tavaly kezdték el a hajó teljes, 25 millió font költségvetésű restaurálását, amelynek keretében az eredeti felszerelés 80 százalékát, közte az árbocokat, a kormánykereket és a híres orrdíszt is eltávolították a fedélzetről. A hajótest a hétfői tűzben súlyosan megrongálódott ugyan, de a tengerészeti műemléket gondozó Cutty Sark Trust szerint helyreállítható. A társaság képviselője mindazonáltal a helyszínen kijelentette, hogy a tűz "jelentős mértékben visszaveti" a felújítási munkálatokat.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár