2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Magyar rendezőnek köszönhetjük a Casablancát

2007. április 11. 17:00

Negyvenöt éve, 1962. április 10-én halt meg Kertész Mihály magyar születésű filmrendező, a sokak szerint minden idők legjobb filmjének tekintett Casablanca rendezője.

Nem érdekelte a dán-stílus

Kertész Mihály 1888. december 24-én született, bár a dátum körül nagy a bizonytalanság - minél későbbi a forrás, annál korábbi az időpont, Kertész gyaníthatóan fiatalította magát. A Michael Curtiz néven világhírűvé vált Kertész Kaminer Manó családja nehéz körülmények között élt, ezért már tizennégy évesen kenyérkereső foglalkozás után nézett: egy vándorcirkuszhoz került, mint artista.

Az így összegyűjtött pénzből fedezte színiakadémiai tanulmányait, diplomáját 1906-ban kapta meg. Pályafutását Pécsett kezdte, Szegeden folytatta, majd 1911-ben bonvivánnak szerződtette a Magyar Színházhoz Beöthy László. Ekkor már tisztában volt vele, hogy a színpad nem az ő világa. Inkább rendezni szeretett volna, de mindennél jobban érdekelte a film.

1912-ben találkozott Siklósi Iván filmfelirat-íróval, közösen készített Ma és holnap című filmjük Kertész első rendezése volt. "Ez még kezdetnek is kevés" - mondta első munkájáról az ifjú rendező, és elhatározta, hogy megtanulja a szakmát. 1913 nyarán néhány hónapot töltött az akkori idők legjelentősebb európai filmközpontjában, a koppenhágai Nordisk studióban, ahol statisztaként, vágóként, sőt színészként is kipróbálta magát. A Nordisk iskoláját azonban nem tartotta követésre méltónak. A dán mesterekről az volt a véleménye, hogy nem használják ki eléggé a film lehetőségeit, noha erre még bőséges tőke is a rendelkezésükre áll.

Önbizalommal telve állt a kamera mögé, és hamarosan a vezető rendezők sorába emelkedett. A magyar némafilmgyártás mindkét központjában, - Budapesten és Kolozsváron - kalandos filmek egész sorát készítette, de irodalmi forrásokból is gyakran merített. Jó érzékkel felismerte, hogy számára is rangot jelent, ha Bródy Sándor, Herczeg Ferenc és Molnár Ferenc sikeres műveit viszi vászonra.

A Bánk Bán filmváltozata nem csak a közönség, hanem a kritikusok elismerését is kivívta. 1912-1919 között több mint negyven filmet forgatott, mégis elégedetlen volt a hazai lehetőségekkel. Olyan nagyszabású, kosztümös filmek készítéséről ábrándozott, mint a Quo Vadis. Az 1919-es kommün idején személyesen lépett fel különféle propaganda-műsorokban, elkészítette a Jön az öcsém című agitációs filmet, majd meglepő hirtelenséggel elhagyta az országot.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár