2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Modortalan szerelem, avagy a trubadúrok másik oldala

2007. március 20. 14:00

Mindenki másképp csinálta

A provanszál obszcén költészet első alakja Aquitániai Vilmos herceg, aki egyszerre ír udvari szellemű és trágár verseket, sőt ha kalandokról volt szó, nagynénjeit sem kíméli. A Montpellier környékéről származó Bieris de Romans szenvedélyes hangvételű verset intézett Mária nevű hölgy társához ("ne férfit szeressen - én hű vagyok!"). Különösen szellemes az egyik szerző erotikus nyelvtana ("hozom magam aktív alakra, s ragozom őt passzívba téve"). Peire Cardenal a papok erkölcstelen életmódját gúnyolta ki, nem titkolva, hogy verse talán célba talál.

Az Ibériai-félszigeten az ún. galego-portugál volt a költészet kitüntetett nyelve. Előszeretettel alkalmazták a csúfolódó, szatirikus sorokat a szerelmi dal ellenpólusaként. A terület verseit a sokszínűség jellemzi, olykor még az antik hagyományok felhasználása is tetten érhető. A verseket mindig zenei kísérettel adták elő, időnként női táncosok tették még vonzóbbá az előadást. A gúny tárgyává a politikai vagy szerelmi ellenfelek váltak, akiket homoszexualitással, túlzott nemi aktivitással vagy impotenciával egyaránt megvádolhattak. Afonso Eanes do Coton egy Maria Garcia nevű hölgy szemére hányta, hogy semmit sem fizetett neki "azért" cserébe. Bölcs Alfonz nem kímélte a cálizi esperest, aki speciálisan űzött ördögöt. Estevan da Guarda pedig bizalmasan figyelmeztette Foánt, hogy nem kellene saját anyjával birokra kelni.

A középkori Itália pajzánságát is rímekbe foglalták, de a trágár szavakból álló líra csak a 15-16. században vált általánossá. A nem-udvari költészet szoros összefüggésben állt a komikus-groteszk irodalommal. Az első (vad)hajtások Rustico Filippi és Cecco Angioleri munkásságához köthetők. (Ez utóbbi csak három dologra - nő, kocsma, kocka - vágyott.) A sienai és perugiai költőiskola szonettjei a homoszexualitás témájával foglalkoztak. A korai művek félreérthető (félreértendő) szimbólumokkal operáltak, a kertjébe virágot ültető férfi képét egy kis képzelőerővel mi is átformálhatjuk. A reneszánsz már sokkal szókimondóbban viszonyult a dolgokhoz, Pietro Aretino Parázna szonettjei a középkori obszcén irodalmat folytatták.

A franciák a 16. századig alapvetően prűdnek számítottak, a lovagi szerelem nagy népszerűségnek örvendett és követendő példának bizonyult. A 13. századig csak elvétve fordultak elő obszcén versikék, és azokat is bolond éneknek álcázták. Kilóg a sorból Fauvel regénye, amely a kerekasztal lovagjait figurázta ki. A 14. században már megjelentek a fülledt versek, Rutebeuf és Eustache Deschamps Villon előfutárainak tekinthetők. Deschamps "Szerelmemé a legszebb női termet" kezdetű verse nem várt fordulattal lepi meg az olvasót. Jean Molinet pedig már-már pedofiliával vádolható ("Még leányka csak, keble zsengén feszül").

A tökéletes nőt megformáló minnesang stílusvilágába azonban az erotikus felhang már nem fért bele. A hangsúlyt inkább a hölgy belső értékeire helyezték, a testi vonzalmat a szerzők csak finoman jelenítették meg. Persze a sorok között mindig lehetett olvasni. Egy ismeretlen szerző rétre ment virágot szedni, egy csintalan pedig "kehelybe vágyott". Der Kol von Nuinzen szép hölgyéhez ült, "kedve ágaskodott". Ulrich von Liechtenstein egy asszony és a kedvese bájos történetét énekelte meg. Oswald von Wolkenstein pedig egy füvészleánnyal keveredett kalandba.

A szerkesztők egy irodalmi "szenzációval" is megörvendeztették az érdeklődőket. Jakub al-Muhadzser gyűjteménye sokáig ismeretlen volt, és azt csak a közelmúltban fedezte fel Grob Lüger. A minden bizonnyal olasz származású Muhadzser Saint-Jean-d'Acre városában 1291-ben került muzulmán fogságba, majd a szultán udvarába került. A mameluk uralkodó súlyos problémával küzdött, nem érzett szerelmi vágyat és már számos csodaszert kipróbált. Megoldás gyanánt az európai költészet erotikus témájú versei is szóba kerültek, Muhadzser ezeket gyűjtötte össze. Kár, hogy mindez a szerkesztők leleménye. Pedig a Velemi Névtelent olvasva már kezdtük azt hinni, hogy a középkori Magyarországon is versbe öntötték az erotikát.

Udvariatlan szerelem. A középkori obszcén költészet antológiája. Főszerk.: Bánki Éva - Szigeti Gábor. Budapest, 2006. Prae.hu 320 p., 4990 Ft

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár