Jazz, a hidegháború titkos fegyvere
2007. február 8. 11:00
Az 1989-90-ben megbukott rendszerek kultúrpolitikusai évtizedeken át a nyugati imperializmus fellazító propagandájának eszközét látták a dzsesszben
Korábban
Penny von Eschen, a Michigan állami egyetem történész professzora legújabb könyvében azt fejtette ki, hogy a dzsessz a lélektani hadviselés igencsak tudatosan használt fegyvere volt a hidegháború idején. Szerinte ugyanis Adam Clayton Powell afro-amerikai kongresszusi képviselő fejéből pattant ki az ötlet, hogy a dzsessz az amerikai életforma és a nyugati demokrácia népszerűsítésének kiváló eszköze lehet.
Von Eschen "Satchmo Blows Up The World - Jazz Ambassadors Play The Cold War" (Satchmo szétfújja a világrendet - A dzsessz nagyjai a hidegháborúban) című kötete szerint a haarlemi képviselő 1955-ben javasolta, hogy a szovjet civilizáció felsőbbrendűségét hirdető Bolsoj Balett, vagy éppen a kiváló orosz muzsikusok, például David Oistrach hegedűművésszel szemben a legeredetibb amerikai kulturális formát, a dzsesszzenét kellene hadrendbe állítani a világrendszerek kultúrharcában.
A kormány rögtön fel is karolta az ötletet, és a műfaj élő klasszikusainak állami pénzen szerveztek turnékat a vasfüggöny mögé - így adott koncertet például Satchmo, azaz Louis Amstrong 1965-ben a dugig megtelt budapesti Népstadionban -, illetve a harmadik világban, a gyarmati uralom alól felszabadult országokban, amelyeket mindkét szuperhatalom igyekezett a maga oldalára állítani. A CIA felügyelete alatt működő rádióállomások, az Amerika Hangja és a Szabad Európa Rádió is hasonló megfontolásból sugároztak szinte állandóan a korabeli magyar szóhasználat szerint "modern tánczenét", azaz dzsesszt.
A hatás nem is maradt el: Penny von Eschen, az afro-amerikai kultúra szakértője szerint az Amerika Hangja dzsesszműsorait legalább 30 millióan hallgatták, aminek egészen furcsa következményei is voltak: Dave Brubeck zongorista-zeneszerző például elképedve tapasztalta szovjet koncertkörútja során, hogy mindenki a műsorvezető, Willis Conover hanghordozását utánozza.
Miközben a jellemzően afro-amerikai dzsessz-sztárok Kelet-Európában, a Szovjetunióban vagy a harmadik világban koncerteztek, otthon még korántsem ért véget a polgárjogi mozgalom az afro-amerikaiak egyenjogúságért. A zenészek a Der Spiegel című német hírmagazin internetes kiadásában kedden megjelent könyvismertetés szerint így sajátos kétfrontos harcra kényszerültek: a vasfüggöny túloldalán az amerikai kultúra nagyságát hirdették, hazájukban pedig az afro-amerikaiak jogaiért küzdöttek.
Amint Dizzy Gillespie, a legendás trombitás mondta: "Szívesen képviselem Amerikát, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy egyetértenék a hivatalos Amerika rasszista politikájával."
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap