2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Léghajóval kampányoltak Stonehengenél a kamionok ellen

2006. augusztus 23. 12:30

Megismételték a szigetország egyik legfurcsább, éppen százéves tudományos vállalkozását: léghajóval emelkedtek a Stonehenge fölé és pompás légifelvételekkel tértek vissza a földre. Az English Heritage örökségvédelmi kampánya keretében létrejött eseménnyel valójában az 5000 éves kőkör körüli évtizedek óta folyamatosan romló közlekedési viszonyok mielőbbi rendezését sürgetik.

Lélegzetelállító látványelemek

A Stonehenge-ről készült első légifotó századik évfordulóján, idén augusztus elején nyílt vándorkiállítás és a megismételt léghajózás az English Heritage kampányának része, amellyel azt szeretné elérni az UNESCO kérésének eleget téve, hogy az örökségvédelmére büszke ország döntéshozói tegyenek végre felelős lépéseket a szigetország legismertebb kőkori emlékének állagmegóvása és legfőképpen a környező táj fenntartása érdekében.

`Az emberi tájhasználat történetileg változó
fejlődését rögzítik a Stonehenge környékéről készült légifotók mindennél pontosabban` - magyarázta Dave Batchelor, az English Heritage régésze. `Ennek a történeti tudásnak a birtokában alakítjuk a Stonehenge világörökségi helyszín mindennapi menedzsmentjét, évente többszáz ezer látogató kedvére.`

Stonehenge World Heritage Site Interactive Map

A száz évvel korábban készült képeket szemlélve valóban kiderül, hogy Stonehenge lényegesen rosszabb állapotban volt egy évszázaddal ezelőtt. A nyugalmas napimádásra érkező turisták szemével nézve azonban roppant nevetséges, hogy a kőkori építményt szinte körbeéri a forgalomtól túlterhelt autópálya. A tervek szerint persze még az is elképzelhető, hogy hamarosan a "Stonehenge élménypark" új látogatóközpontja fogadja a közönséget, amelyből minden harmadik Amerikából jött. Maga az ötlet, hogy egy ősi kőkörnek nyitvatartási ideje is legyen, nyilvánvalóan eléggé sokakat zavar a szigetországi látogatók közül.

A környező táj fenntartásának legkritikusabb eleme a közeli A303 autópálya megnövekedett forgalma, amelyet tervek szerint eléggé drágán be lehet vezetni egy alagútba. A kőkori emlékekkel foglalkozó régészek az eleve túl közelre tervezett autópályát az ősi köveket és környezetét romboló hatásai miatt támadják. Kérdés, hogy egy ilyen beruházás nem veszélyezteti-e egyúttal a környékbeli fa és kő kolosszusok összefüggő rendszerét is.

A területet gondozó English Heritage és a tulajdonosi jogokat gyakorló National Trust mindenesetre a Stonehenge környékén évtizedek óta elrontott közlekedési viszonyok végleges és minden fél számára megnyugtató rendezését szeretné elérni a kőkör tervezett látogatóközpontjának felépítését megelőzően. Az autópálya rendezését jelenleg négy szcenárióval írják le a tervekben:

  1. Alagút: Korábban az English Heritage, a közútépítők és tudományos szervezetek is támogatták az autópálya másfél mérföldes alagútba helyezésének tervét. Az A303 autópálya forgalma ezzel a Stonehenge alatt haladna el, a jelenleg közvetlenül a műemlék közelében húzódó A344 út pedig megszűnne és füves területet alakítanának ki a helyén. A megvalósítás költségei (510 millió font) az összes felmerült szcenárió költségét meghaladják. - A megvalósíthatóság valószinűsége: 6/10

  2. Déli elkerülő út: A forgalmat Stonehenge déli oldalára terelnék veszélyeztetve a környék kőkori emlékeit. Előrejelzések szerint a forgalomból eredő zajterhelés és rázkódás is jelentősen növekedne. - A megvalósíthatóság valószinűsége: 3/10

  3. Északi elkerülő: Akárcsak a déli elkerülő esetén, autó- és kamionforgalom vezetne Stonehenge mellett és közvetlen környékén. Az útépítés a környék feltúrásával járna, amely további kőkori építmények (halomsírok, tumulusok, árkok, egyéb régészeti emlékek) feláldozását jelenti. - A megvalósíthatóság valószinűsége: 3/10

  4. Lefedett autópálya: Annyiban különbözne az alagúttól, hogy az új autópálya nem föld alatti fúrásokkal készülne, hanem felülről mélyített, majd befedett árokban haladna. Mindez az előrejelzések szerint teljesen tönkretenné a környező tájat. - A megvalósíthatóság valószinűsége: 1/10

Évtizedes sodródás után tehát hamarosan eljön az igazság pillanata, amikor a brit kormányzat dönteni fog Stonehenge sorsáról: vajon fényes elszigeteltségében évente sokszázezer turista zarándokhelyévé válik, vagy az áthaladó gépkocsi- és teherautóforgalom miatti por- és zajszennyezés, illetve egyéb lélegzetelállító látványelemek festenek hátteret az ősi kőkörnek?

Ön szerint mi a teendő Stonehenge-nél? Itt mondja el nekünk!

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár