2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Ferihegy régóta a régió első számú reptere lehetne

2006. február 3. 12:07

A Budapest Airport privatizációja két rekordot is megdöntött. A Múlt-kor körülnézett egy kicsit a magyar aviatika kezdeteinél és a főváros területén egykor üzemelt repülőtereken.

A fővárosi repterek múltja

Légiforgalom történet
http://www.aeronews.hu/
A magyar aviatika kezdetei Budapesthez kötődnek, s a hazai légiforgalom központja ma is tagadhatatlanul Budapest. Egyedülállósága azonban már a múlté. Sorra nyílnak meg a vidéki városok repülőterei: menetrendszerű járat üzemel Bécs-Schwechat és Pécs, München és Debrecen között. Debrecenben 2005 nyarán több charterjárat is leszállt, Sármelléket pedig - legalábbis szezonális jelleggel - a Budapest-Stuttgart Malév járat érinti. A vezető szerep azonban továbbra is Ferihegyé, különösen, hogy 2005. szeptemberben megnyílt a felújított 1-es terminál. Összeállításunkban a főváros területén üzemelt repülőterek múltját idézzük fel.

Kolibri III, 1913. augusztus 20.

A magyar repülés bölcsője egyértelműen Rákosmező
: a múlt század elején a mai Örs vezér tere környékén található egykori lovassági gyakorlótéren jelentek meg az első repülőgépek, amelyek külföldi minták, illetve a pilóták saját tervei alapján készültek.

Ma már csak illegális gyorsulási versenyek színhelye Mátyásföld reptere, bár az első hazai gépkocsikat (a Magotaxot és a Magomobilt) is kibocsátó helyszín a két háború között az első számú hazai repülőtérként a regionális központ szerepét játszotta az európai légiközlekedésben.

Repülőtér, 1914

Csepel reptere a harmincas évektől jött számításba
közforgalmú repülőtérként. A Weiss Manfréd Repülőgép és Motorgyár Rt. területén szállt le a Graf Zeppelin léghajó, a gyár pedig eleinte utasszállító gépeket gyártott.

Építészeti világszínvolnalat képviselt a Budaörsi reptér a harmincas évek végére elkészült korszerű épülete utascsarnokkal, étteremmel. A háború után egy ideig még a sportrepülés legfontosabb hazai helyszíneként ismertük, ám ma már csak a repülőnapokon látogatható.

Kádár János hazaérkezik Moszkvából a Ferihegyi repülőtéren, 1957

Már a háború előtt eldőlt Ferihegy sorsa, vagyis hogy Pestszentlőrinc határában épül meg az új reptér. Az 1950-re elkészült beruházás 1960-ra Közép-Európa legmodernebb repülőtereként vált ismertté, tranzitváróval, bevezető fénysorral, radarberendezéssel.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár