Tengeri csaták a Szépművészeti Múzeumban
2006. február 14. 13:15
Veronese, Turner és Kandinszkij festményeit mutatja be a Szépművészeti Múzeum február 1-én megnyílt kiállítása.
A Szépművészeti Múzeum centenáriumi évében egy különleges, hat kiállításból álló sorozatot indított el. Az intézmény 2005. december 1-től egy éven át a világ legnagyobb és legrangosabb múzeumainak gyűjteményéből válogatva mutat be nálunk eddig még nem látott mesterműveket. A Géniuszok és remekművek jubileumi kiállítás-sorozat célja, hogy egy-egy jól ismert festőt más megközelítésből ismertessen meg a nagyközönséggel, egy-egy témát pedig rendhagyó módon járjon körbe. A rendhagyó vállalkozás pozitív fogadtatását jelzi, hogy a sorozat első tárlatát, a Tiziano és a velencei Madonna címűt 25 ezren látták kevesebb, mint másfél hónap alatt.
A most bemutatott alkotások három kiemelkedő képre fókuszálnak, amelyek három különböző korszakból származnak: A lepantói csata allegóriája a festőiségéről nevezetes XVI. századi Velencéből - a festőiséget és rajzosságot egyensúlyban tartó Veronesetől; A trafalgari ütközet. 2. vázlat a XIX. századi Angliából, a tájképet kiemelkedő műfajjá változtató romantika korszakából - a `modern` romantikus Turnertől; 31. Improvizáció (tengeri csata) pedig a XX. századi, az önelvű vizualitást megvalósító modern festészetből - a `romantikus` modern Kandinszkijtől.
A három kiállított, távolságtartó festményt tehát nem elsősorban a tematika kapcsolja egymáshoz, sokkal inkább az az ív, amellyel a modern festői látásmód kialakulását szokták jellemezni. Ez a festői látásmód a reneszánsz természet-megfigyelésből eredően a velencei festészetben gyökerezik. A festők a mintalapok, mintakönyvek és a nagy mesterek műveinek másolásának hagyományától fokozatosan elszakadva a (természeti) látvány megfigyelésére és mind érzékletesebb, festői eszközökkel történő visszaadására törekedtek. Ennek során egyre nagyobb szerep jutott a festő saját megfigyeléseinek, majd a személyes élmény kivetítésének, mely végül a festői eszközök önállósodásához vezetett. E festészettörténeti elbeszélés kezdő-, forduló- és végpontját reprezentálja e három kép.
A tárlat a Szépművészeti Múzeum saját anyagából és budapesti magángyűjteményekből összeállított válogatással egészül ki.
Olvassa el a képek részletes ismertetését Tatai Erzsébet tanulmányában!
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Egyiptom
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter
- Kalandfilmbe illő módon fedezték fel Tutanhamon sírját
- Nagy-Britannia és Franciaország is elvesztette nagyhatalmi státuszát a szuezi válság után
- Még a nevét is el akarták törölni a vallásreformer fáraónak
- Az örök élet elnyerésének esélyét növelte a luxuscikknek számító Halottak Könyve
- Hollandia régészeti leleteket adott vissza Egyiptomnak
- Három különböző arcot is kapott a rejtélyes körülmények között elhunyt Tutanhamon
- Városonként eltérő teremtésmítoszok jöttek létre az ókori Egyiptomban
- Teljesen el akarták törölni az egyik legnagyobb egyiptomi uralkodó emlékét
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap