2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A világ legnagyszerűbb találmányát ünnepeljük

2005. szeptember 22. 11:57

Technikai fejlődés és tömegtermelés

Az egyik első kritikus-tömeg
találkozó

A velocipéd népszerűsége ellenére továbbra is a legveszélyesebb közlekedési mód volt. Harry J. Lawson angol feltaláló a korábbi találmányokat felhasználva ötölte ki azt a meghajtást, amely egy kisebb és egy nagyobb fogaskerék közt lánccal biztosított áttételt. Az ő nevéhez fűződik a hajtás és a kormányzás szétválasztása is: az első kerék kormányozta a biciklit, a hátsó pedig hajtotta. Mivel ez a velocipéden lehetetlen volt, hamarosan egy újabb fejlesztsére kényszerült a kerekes világ.

Különböző elvetélt kísérletek után (mint például a megcserélt kerekek - hátul a nagy és elöl a kicsi) 1885-ben John Starley megalkotta Rover Safety nevű készülékét, amely az elődeihez képest kisebb kerekeivel a ma is használatos biciklik prototípusa lett.

Bár ezeket Párizs frissen aszfaltozott makadámútjain könnyű volt  tekerni, a jármű az Egyesült Államokban ekkor még a csontrázó nevet viselte. Már az első évtizedekben is sokan kísérleteztek azzal, hogy elviselhetőbbé tegyék a "kínzómasinát". A kerekekre tett felfújható gumibelső ötletgazdája R. W. Thompson skót mérnök volt. 1845-ben jegyeztette be Aerial Wheel névre hallgató találmányát, amely túl drága volt ahhoz, hogy széles körben elterjedjen. Thompson ötletét elevenítette fel John Boyd Dunlop ír állatorvos, aki 1887-ben fia triciklijének kerekeire előbb vízzel, majd levegővel töltött locsolócsövet tekert. Találmányát 1888. december 7-én szabadalmaztatta, majd megkezdődött a tömeges gyártás. Mivel Thompson is ugyanerre kapott szabadalmat 1845-ben, hosszas pereskedés előzte meg az 1890-es döntést, miszerint bárki szabadon gyárthat biciklikereket. Dunlop azonban ettől nem ment tönkre, mert a gumigyártáson hamar meggazdagodott: a szabadalom utáni első héten 3000 tömlővel felszerelt járgányt adott el.

A kerékpár népszerűségére jellemző, hogy a huszadik század elejének közlekedési viszonyaival kapcsolatban a történészek a "bicikliőrület aranykora" kifejezést használják. A drótszamár a közlekedés és kikapcsolódás fontos eszköze lett, s hamarosan a tömegtermelés is beindult: a világot meghódító alacsony árú és strapabíró Crescent nevű biciklit a chicagoi Adolph Schoeninger, a kerékpárgyártás Fordja alkotta meg.

(Forrás: Wikipedia, Happy Bike Team)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár