Az életét áldozta utasai védelmében a hős indiai légiutas-kísérőnő
2021. szeptember 9. 12:55 Múlt-kor
Nirdzsa Bhanot a Pan-American World Airways légitársaság, ismertebb nevén a Pan-Am 73-as járatának rangidős légiutas-kísérőjeként dolgozott, amikor 35 éve, 1986. szeptember 5-én tragédia történt. Egy betervezett pakisztáni pihenő során a járatot négy fegyveres palesztin terrorista kerítette hatalmába, sokkolva az utasokat és a személyzetet egyaránt. Bhanot azonban a kevés kivétel közé tartozott: azonnal a helyzet megoldásához fogott. Habár mindössze 22 éves volt, tettrekészsége megmentette nem csupán a pilótákat, de utasok százait is a 17 órás megpróbáltatástól, amely végül húsz ember életét követelte – köztük a sajátját. A végsőkig hősiesen viselkedő nő saját testével védelmezett három gyermeket, amikor a halálos lövések érték.
Korábban
A földön ragadt járat
Az 1963. szeptember 7-én az indiai Csandígarh-ban született Nirdzsa Bhanot családjával tizenévesen költözött a nagyváros Mumbaiba. Gimnáziumi tanulmányai után éppen csak felvették az itteni Szent Xavér Főiskolára, amikor egy fényképész a kampuszon elámult a szépségén, és modellként ajánlott neki munkát. Nem sokkal később már üzletek és szépségápolási termékek hirdetéseiben tűnt fel.
Modellkarrierje azonban nem tartott sokáig: a hagyományokat követve belement a szülei által megszervezett házasságba, és 1985 márciusában feleségül ment egy Egyesült Arab Emirátusokból származó férfihoz. Rövidesen kiderült azonban, hogy a férj hajlamos visszaélni a helyzetével: a kegyetlenkedő, abuzív férfitól a hagyományokkal merőben szakítva két hónap után elvált, és légiutas-kísérőnek jelentkezett.
Modellkarrierjének köszönhetően kifinomult kiállása és természetes szépsége szinte borítékolta számára a sikert: 10 000 jelentkező közül őt válogatták be a Pan-American csapatába.
Mindössze egy évvel a légitársasághoz való felvételét követően a palesztin felszabadítási mozgalomból kivált radikális Abu Nidal Szervezet azonban éppen a Pan-Am egyik járata ellen tervelt ki merényletet: az indiai Mumbaiból az amerikai New Yorkba tartó 73-as járat útjába két megálló is be volt tervezve, egy a pakisztáni Karacsiban, egy pedig a nyugat-németországi Frankfurt-am-Mainban.
A terroristák Karacsiban tervezték megrohamozni a repülőgépet, amelyet aztán Ciprusra, majd Izraelbe irányítsák át, hogy fogva tartott palesztinokat vegyenek fel. A foglyok szabadon engedését a repülőgépen ejtett túszokért cserébe tervezték követelni.
Ahogy a Karacsiban várakozó gép a felszálláshoz készülődött 1986. szeptember 5-én hajnalban, Nirdzsa Bhanot és a személyzet többi tagja, valamint az utasok lövések fülsiketítő hangjára rezzentek össze. Reggel 6 óra magasságában egy villogó, szirénázó furgon közelítette meg a 73-as járatot, és a reptér biztonsági szolgálatának egyenruháját viselő fegyveresek pattantak ki belőle.
Ahogy a levegőbe lövöldöző férfiak felszaladtak a repülőgép lépcsőjén, Bhanot bemondta a gépeltérítést jelentő vészjelszót a rádióba, miközben egyik társa a kódot is beütötte a reptéri irányítórendszerbe. Ezáltal a reptéri hatóságok tudták, hogy a repülőgépet minden lehetséges eszközzel akadályozniuk kell a felszállásban, illetve a figyelmeztetés által a pilótáknak is lehetőségük nyílt a menekülésre.
Amikor a gépeltérítők benyitottak a fülkébe, már hűlt helyét találták a pilótáknak. Ez azt jelentette, hogy a terroristák a földön ragadtak, és tárgyalni voltak kénytelenek, ha el akarták hagyni Karacsit. A Pan-Am helyi igazgatója, Viraf Doroga a kifutópályára érkezett, és ígéretet tett a gépeltérítőknek, hogy egy órán belül új pilótát szerez nekik. Ezt természetesen nem volt szándékában betartani.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke 16:10
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap