Az autóknál a jövő technikája érdekelte jobban „Rakétás Fritzet”, az Opel-család különcét
2021. április 8. 07:32 Múlt-kor
A ma ötven éve, 1971. április 8-án elhunyt Fritz von Opel talán csak egy név is maradhatott volna az Opel család sikertörténetében. Ő azonban nem csak a vállalkozó szellemű nagypapa örököse, vagy az autógyártást sikeresen elindító és tökéletesítő ötös „Opel testvérfogat” egyik utóda volt, hanem egy kísérletező, felfedező szellemű ember volt, akinek nyughatatlansága, rakéták iránti érdeklődése olyan tudományos eredményeket hozott, amelyek nélkül a 20. század sem olyan lett volna, mint amilyennek megismertük. „Rakétás Fritz”, Opel, RAK széria, és furcsa nevű repülőgépek: nélkülük talán a világűrbe sem jutottunk volna.
Korábban
A család
Fritz Adam Hermann von Opel – a von előtag csak 1917-től került használatba, amikor édesapja, Wilhelm, nemesi rangot kapott – neve elsősorban nem az autóipar fejlődésével, az Opel márka különböző modelljeinek felfutásával forrt össze.
Rövid – de annál nagyobb utóhatású – karrierje során a rakétameghajtás egyik úttörőjévé vált, először autókkal, majd repülőgépekkel kísérletezett munkatársaival.
Az Opel céget nagyapja, Adam Opel alapította Rüsselsheimban (hivatalosan 1862-ben). Az első évtizedekben a kor tudományos lehetőségeinek megfelelően varrógépeket, majd bicikliket is készítettek. A kis cég ezekben az években alakult át nagyvállalkozássá, majd az igazi áttörést az 5 fiú – Carl, Wilhelm, Heinrich, Fritz és Ludwig – segítségével az autógyártásban érte el a vállalat.
Az eleinte Opel-Darracq néven futó márka 1902-ben már kizárólag saját, családi kötelékbe tartozott, az Opel-Motorwagen 10/12 PS típust már saját konstrukcióként mutathatták be az hamburgi autószalonban.
A következő évtizedben az Opel egyre nagyobb sikereket ért el, 1906-ban már az ezredik jármű került eladásra, míg 1909-ben a 4/8 modell, az úgynevezett „Doktorautó” révén egy elérhető árú, megbízható modell került piacra. A sikeres stratégiának köszönhetően az Opel 1914-re már megelőzte a konkurenciát.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/dd4c71d7e065038ad3ed256b5c105d9a.jpg)
![VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés / 28. A második világháború (egyetemes és magyar történelem)](/ih0Ax/label/.cut-640x400/789.jpg)
28. A második világháború
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Argentínában sem menekülhetett sorsa elől a „végső megoldás” végrehajtója, Adolf Eichmann
- Ciánkapszula és pisztoly vetett véget Hitler és Eva Braun másfél napos házasságának
- A bukott Duce maradványain vezette le háborús dühét az olasz nép
- A gyógyszeriparban, a közlekedésben és a számítástechnikában is óriási előrelépést hozott a II. világháború
- 1946-ban zárták be az utolsó, japán-amerikaiakat fogva tartó koncentrációs tábort
- Gránát elé vetette magát a brit katona, hogy megmentsen egy anyát és gyermekét
- Mindössze három fogolynak sikerült elmenekülnie a „nagy szökés” során
- Második világháborús tankot emeltek ki egy folyóból a Fülöp-szigeteken
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- Nem állt meg az élet Franciaországban a német megszállás után 16:45
- „Érzelmileg is erősen motivál, hogy Budapestért dolgozhatok” – interjú Csorba László történésszel 16:40
- Plagizálástól tartott a Yesterday című dal megírása után Paul McCartney 16:05
- A polgári szövetkezetek fontosságára fókuszál a Mezőgazdasági Múzeum kiállítása 15:35
- A helybéli kommunisták nem támogatták Che Guevara szocialista forradalmát 15:05
- A reformkori divat elevenedik meg a PIM tárlatán 14:20
- Új Zsolnay-kiállítással várják a látogatókat Pécsen a Múzeumok éjszakáján 13:20
- Shackleton utolsó hajóját találták meg a kanadai partoknál 12:20