2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A pilótafeleségek nem örültek a légiutas-kísérők megjelenésének

2020. március 26. 18:05 Múlt-kor

Szigorú követelmények

Feladataik közé tartozott az utastér takarítása, az ülések már említett újra és újra történő rögzítése, a mosdók takarítása, és a tankolásban való segédkezés.

Mivel a korabeli utasszállítók még viszonylag kis méretűek voltak, a hangárba gyakran emberi erővel tolták be őket – ebben is részt vettek a légiutas-kísérők.

Emellett az „égi lányok” dolga volt az utasok fegyelmezése (például rábírni őket arra, hogy ne dobják ki az ablakon cigarettacsikkjeiket), a lopások megakadályozása, illetve odafigyelni arra, hogy senki ne tévessze össze a repülőgép kijárati ajtaját a mosdóéval. Az esetleg előforduló legyek lecsapása szintén szerepelt a munkaköri leírásban.

Lényegi eleme volt azonban a munkájuknak a törődés is – a repüléstől rettegő utasok nyugtatása, illetve az unatkozók szórakoztatása.

Amikor 1940-ben a Delta légitársaság felvette első saját női utaskísérőit, amellett, hogy képzett ápolónőknek kellett lenniük, megkövetelték tőlük a „tájékozottságot napjaink ügyeiben, és a képességet az intelligens beszélgetés fenntartására” – külön bónusz járt azért, ha a hölgyek naprakészek voltak a baseballt illetően.

A legfontosabb követelmény azonban mégiscsak a szépség volt, ahogyan azt 1936-ban a New York Times is megírta:

„A hostessnek alkalmas lányoknak petitnek kell lenniük, 100 és 118 font [45,4 és 53,5 kilogramm] közötti súllyal, öt láb és öt láb négy hüvelyk [152 és 163 centiméter] közötti magassággal, 20 és 26 éves kor között. Ehhez adódik még a szigorú fizikai vizsgálat, amelyen évente négyszer át kell esniük, így biztosított a szépség, amely a tökéletes egészséggel jár.”

Mindemellett a lányoknak „természetesen” egyedülállónak kellett lenniük – állítólag a Boeing próbaidőszaka alatt az egyik stewardess férje rendszerint Stimpsont hívogatta telefonon, ha felesége repülője késett, és nem ért időben haza.

Egyes légitársaságoknál az „égi lányok” munkaszerződésében az is szerepelt, hogy az aláírástól számított 18 hónapon belül nem mehetnek férjhez – azonban később is kötelező volt felmondaniuk, ha így tettek.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
A United stewardesseinek őszi, téli és tavaszi egyenruhája 1941-1942-ben (kép forrása: Flickr)Az Airlines of Australia légitársaság légiutas-kísérője egy DC-2 utasszállító előtt, 1938. (kép forrása: Wikimedia Commons)Az „égi lányok” első csoportja (Ellen Church az ajtóban baloldalt), 1930. (kép forrása: businesstraveller.com)
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár