A nagyobb haszon érdekében süllyeszthette el rozoga hajóját Feketeszakáll
2020. július 29. 15:58 Múlt-kor
Korábban
A megváltó ólomburkolat
A hajóroncsot 1996-ban fedezték fel és 2011-ben állapították meg hivatalosan róla, hogy egykoron Feketeszakáll zászlóshajójaként szelte a habokat. Az archeológusok a roncs körül számos ólomból készült leletet találtak.
A szakértők már régóta sejtik, hogy a kor hajóépítői az ólmot tulajdonképpen a hajók törzsének foltozására használták. Az Anna királynő bosszúja körül talált ólomdarabokat Jeremy Borrelli régész a közelmúltban vette górcső alá; kutatásai eredményeit a The International Journal of Nautical Archeology szaklapban tette közzé.
Borrelli szerint a fából készült hajókat rendesen igénybe vették a tengerek és óceánok vizei, és ez alól Feketeszakáll hajója sem volt kivétel. A hajódeszkákra telepedő baktériumok egy vékony, filmszerű réteget képeztek a törzs felszínén, amelyre különféle kagylók, illetve fával táplálkozó paraziták is megtelepedtek, gyengítve a törzset, amely idővel jelentősen meggyengült.
A hajóépítők 1524-től ólombevonattal igyekezetek megóvni a hajótörzsek állagát. Borrelli számos, az Anna királynő bosszúja körül felszínre hozott ólomdarabot vizsgált meg és összehasonlította őket más, 16. és 17. századi hajóroncsok körül talált ólomlemez-maradványokkal.
Vizsgálatai során Borrelli több, különböző fajta ólombevonatot azonosított, amelyek egykoron Feketeszakáll hajójának törzsét borították. Ezek között számos, hosszúkás lemezdarab is volt, amelyek a hajódeszkák közötti résekben elhelyezett tömítőanyagot védték.
Ez a tömítő anyag rendszerint fonott tehénszőr volt, amelyet szurokban áztattak. A külső deszkák közötti rések hajlamosak voltak a szivárgásra, így a tömítőanyag fölé helyezett ólomszalagok a vízhatlanság fenntartása szempontjából nagyon fontos feladatot töltöttek be.
1717 előtt, mielőtt Feketeszakáll tulajdonába került volna, az Anna királynő bosszúja rabszolgaszállító hajóként, Concorde néven szelte a habokat. A korabeli forrásokban többször megemlítik, hogy a hajó állapota rendkívül rossz volt, és többször komoly javításokat igényelt.
Borrelli tanulmánya szerint a kalózhajóvá átvedlett Concorde állapota Feketeszakáll kezei alatt tovább romlott, és a hajó komoly felújítást igényelt volna.
„A roncsnál talált tárgyi bizonyítékok egyértelműen arra mutatnak, hogy a szivárgást megpróbálták megszüntetni, és az írott források is többször utalnak arra, hogy a hajón előfordult szivárgás” – nyilatkozta Borelli. „A kirakós azért még nem teljes, és lehet, hogy soha nem lesz kirakva teljesen. Annyi bizonyos, hogy a hajó nagyon rossz állapotban volt, amikor elsüllyedt” – tette hozzá a régész.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2010
- Az aradi vértanúk özvegyei
- Jan van Eyck és a Rózsa-regény
- A végzetes vonzerejű asszony
- Rosszéletű nők kalandjai a szabadságharc idején
- Hová lettek a bűnösök?
- Erős, mint a Bors, avagy az első magyar munkásmozgalmi kalandfilm
- A mélység titka: magyar roncskutatók víz alatti kalandjai Fokvárostól a Balatonig
- Az eredeti Széchenyi az igazi
- Charles Lindbergh pálfordulása a technikai vívmányoktól a környezetvédelemig
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap