A Lincoln-merénylettől a Titanic megjósolt végzetéig – hét bizarr történelmi véletlen
2020. augusztus 27. 08:33 Múlt-kor
Korábban
Miss Elsüllyeszthetetlen
Mennyi az esélye annak, hogy valaki három óceánjáró katasztrófájánál is jelen legyen, és annak ellenére, hogy nem tud úszni, mindhármat ép bőrrel megússza? Nem túl nagy. Violet Jessop viszont azonban azon ritka kivételek közé tartozik, akinek ilyen mértékű szerencse adatott.
Az Argentínába emigrált ír családban született Violet Jessop egy londoni leánynevelő intézetben tanult, ám amikor a királyi család leveleit szállító hajókon stewardessként tevékenykedő édesanyja beteg lett, otthagyta az iskolát.
Hogy eltartsa a családját, a 21 éves, igen csinos lány édesanyja nyomdokaiba szegődött. A transzatlanti utasszállítás elsőbbségéért a Cunard nevű vállalattal versengő cég, a White Star Line 1911-ben három luxushajót is vízre bocsátott: a Titanicot, az Olympicet és a Britannicot.
Jessop szeptemberben éppen az Olympic fedélzetén szolgált, amikor a hajó az Wight-sziget közelében összeütközött a HMS Hawke-kal.
Jessop ezután csatlakozott az elsüllyeszthetetlennek hitt Titanic személyzetéhez. Miután az óceánjáró jéghegynek ütközött, Jessop helyet kapott egy mentőcsónakban, egy tiszt pedig az utolsó pillanatban egy csecsemőt is az ölébe tett.
A Carpathia nevű hajó nyolc órával később kimentette a szerencsés túlélőket, egy őrjöngő nő pedig – akiről feltételezhető, hogy a kicsi anyja volt – elvette a gyereket Jessoptól.
A White Star harmadik hajóját, a Britannicot az első világháború kitörése után kórházhajóként foglalta le a brit vezetés. Az akkoriban a brit Vöröskeresztnél nővérként tevékenykedő Jessop a Britannicon szolgált, amikor a hajó 1916 novemberében egy német tengeralattjáró által telepített aknára futott az Égei-tengernél, és elsüllyedt.
Harmincan vesztették életüket, de több mint ezer ember túlélte a tragédiát, köztük Jessop is, aki a vízbe ugrott, mielőtt a mentőcsónakját bedarálta a hajópropeller. A „Miss Elsüllyeszthetetlennek” becézett nővér kedvét a harmadik baleset sem tántorította el: összesen 42 évet töltött el különböző hajókon szolgálva.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap