Radar tárta fel a középkori hidak titkait
2014. március 17. 16:49
Föld alá rejtett ívek, a középkor jellemző körvonalai, a reneszánsz kor pótlásai - spanyol kutatók radarral, lézerszkennerrel, valamint matematikai modellekkel történő elemzéseik során több mint 80 római és középkori híd titkait tárták fel.
Korábban
Az elmúlt években az UNESCO más szervezetekkel karöltve a kulturális örökségek megóvására, illetve esetleges felújítására és a műemlékek jellemzőinek és speciális értékeinek feltérképezésére helyezte a hangsúlyt. A kijelölt célt szemük előtt tartva az északnyugat-spanyolországi Vigo Egyetem geotechnológiai szakemberei 85 régi hidat térképeztek fel Galícia régióban lézerrel, radarral és hőkamerákkal.
Legutóbb például a Lugo tartományban található Monforte de Lemos városának hídját, amelynek felméréséről a Journal of Bridge Engineering című szaklapban számoltak be spanyol kutatók. "A GPR földradar azt jelezte, hogy a középkori hídon két üreges boltív is található, amelyet ma a híd egyik oldalán teljes egészében föld fed" - magyarázta Mercedes Solla, a tanulmány egyik szerzője.
A földradar (GPR: Ground-Penetrating Radar) nagyfrekvenciás elektromágneses hullámokat alkalmaz. A módszer a radarhullámok adott közegbeni visszaverődéseinek mérésén alapszik. A radaron egy antenna található, amely rövid impulzusokat bocsát ki és fogad be. Tulajdonképpen ez egy kiskocsira hasonlító mobil egység, amelyet az adott műtárgy tetején kell végigtolni.
"A rendszer pillanatok alatt végigsöpri az egész hidat és néhány perc elteltével az építmény összes pontjára vonatkozó koordinátákat küld a számítógépnek" - mondta Solla. A kapott eredmény tulajdonképpen egy ponthalmaz, amely a híd háromdimenziós modelljét vázolja fel.
A szerkezet segítségével eddig ismeretlen strukturális és geometriai adatokat észlelhetnek a kutatók, így a szerkezeten található repedésekre is fény derülhet. Bizonyos esetekben, például a portugál Segura hídnál a reneszánsz idejében készült bemetszéseket is lokalizálni lehetett az egyik boltíven.
A lugói római hídnál a szakértők bizonyos pótlásokat vettek észre, amelyeket a műtárgy különböző helyein, a különböző évszázadokban végeztek el a középkori mesterek. Míg az egyik helyen gránittal pótoltak valamit, a másik oldalon palával helyettesítettek egy megrongálódott részt. A geológusok azt is kimutatták, hogy a középkorban íves volt a híd, azonban ma már szintben van.
Solla szerint a történelmi információk a 21. század mérnökeinek is hasznosak lehetnek, hiszen támpontokat adnak az ősi építmények javításához, illetve egyéb munkálataihoz.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2013
- Shakespeare elveszett világa
- Bájitalok a régmúltból
- Grace Kelly és Rainier: monarchia á la Hollywood
- Che Guevara Hollywoodban és a vasfüggöny mögött
- Domján Edit-Szécsi Pál: egy szerelem tíz hónapja
- Magyar űrhajósok a zűrben
- A Tenkes kapitánya
- Garibaldi magyar parancsnoka
- Az évszázad magyar műkincsrablása
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap
- Jókai Mór egész családja ellenezte Laborfalvi Rózával való házasságát tegnap