Fából készült bombázó mentette meg Angliát a 2. vh-ban
2013. július 30. 14:20
A Spitfire vagy a Hurricane bombázók máig nagy hírnévnek örvendnek, azonban néhány kutató azt állítja, hogy valójában a fából készült, könnyed de Havilland Mosquito típusú vadászbombázók nyerték meg Nagy-Britanniának a második világháborút.
Korábban
A Spitfire és a Hurricane úgy él a britek emlékezetében, mint azon gépek, amelyek megmentették a szigetországot a náci megszállástól, a Lancasterre és a Halifaxra pedig úgy gondolnak vissza, mint amelyek bátran felvették a harcot a Harmadik Birodalommal a második világháborúban. Jasper Copping brit kutató szerint azonban a háború legragyogóbb és leghatékonyabb gépe nem ezek közül került ki, ezt a címet ugyanis a kevésbé ismert de Havilland Mosquito nevű gép érdemelné ki.
A Geoffrey de Havilland brit pilóta által tervezett, kétfős bombázó kiválóan, szinte hiba nélkül szolgált a második világégés éveiben. A típust eredetileg vadászbombázóként használták, majd később megépítették vadász-, éjszakai vadász- és felderítő változatát is. A háború legemlékezetesebb rajtaütéseit is ezekkel a gépekkel vitték véghez: ilyen volt például a Gestapo oslói központjára mért támadás vagy az amiens-i küldetés, amely során rést ütöttek a franciaországi börtön falain, segítve ezzel a helyi ellenállók menekülését. Az oslói és az amiens-i rajtütések mellett az egyik leghíresebb támadást, a berlini rádióállomás ellenit is Mosquitókkal "végeztették" el, éppen akkor, amikor Hermann Göring, a Luftwaffe feje beszédet tartott.
A Szúnyog nagy sebességét és hatótávolságát a könnyű szerkezetének köszönhette, amit a brit mérnökök szokatlan technikai megoldással értek el: a bombázó szinte teljes mértékben fából készült. A főként lucfenyőből vagy nyírfából készült lemezeket ragasztóval erősítették egymáshoz. Azonban akkori előnye később megbosszulta magát, mivel míg a fémből készült gépek mai is repülőképesek, addig a Mosquitók egyszerűen elrohadtak a hangárban a háború után.
Majdnem húsz éve, hogy nincs repülésre alkalmas Szúnyog a világon, az utolsó facsodák egyike ugyanis 1996-ban egy manchesteri légi bemutatón lezuhant, a kétfős személyzet halálát okozva. Mivel már jelentős ideje nem látható a bombázó, emléke is halványulni kezdett a többi fémből készült repülő mellett, amelyek most is ott cirkálnak a levegőben.
A Channel 4 brit csatornán The Plane that Saved Britain (A repülőgép, amely megmentette Nagy-Britanniát) címmel egy héttel ezelőtt láthatta a közönség a Mosquitókról készült dokumentumfilmet, amelyben a műsorvezető, Arthur Williams a gép tervezőjével is elbeszélgetett, s a bombázó teljes történetét kivesézte, sőt az Egyesült Államokba is elutazott a forgatócsoport, ahol azt tervezik, hogy felújítanak egyet.
A műsorban megszólaltatták Eric “Winkle” Brown háborús tesztpilótát is, akinek elmondása szerint gyakran szegezik a következő kérdést: melyik repülőgéptípus mentette meg a briteket a háborúban? A válasza ugyanaz: a Mosquito. „Az érvek is világosak, a Szúnyog azért volt a megmentőnk, mert nem csupán bombázó volt, hanem felderítő, éjjeli vadász, földi csapásmérő is, egyszóval a sokoldalúsága mentette meg a briteket” – mondta Brown. Sir Max Hastings történész is egyetért ezzel: „Mindene megvolt, amire szüksége lehetett egy pilótának: sebesség, erő, könnyedség, s véleményem szerint a formatervezése is szebb, mint a Spitfire-öké.”
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2020
- Öltözködés és szépségápolás a császárkori Rómában
- Hét halálos divattrend
- Galgamácsa királyi vadászkastélya
- Divat a második világháborútól a rendszerváltásig
- Aki elhozta Párizst Budapestre
- A Mona Lisa titokzatos elrablása
- Titokzatos óriáshordók Pest-Budán
- A darázsderék tündöklése és bukása
- Rubens fejedelmi falvédői
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.