2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Újra repülhetnek a Burmában kiásott Spitfire-ek

2012. november 30. 08:53

Akár három éven belül újra felemelkedhetnek azok a Spitfire típusú vadászgépek, amelyeket még a második világháború után rejtettek el Mianmarban. A gépeket várhatóan januárban ássák ki és szállítják vissza Nagy-Britanniába.

16 éves előkészítést követően a múlt hónapban végre megszületett az az egyezmény, amelynek értelmében kiáshatják az elveszett Royal Air Force gépeket és Nagy-Britanniába szállíthatják őket. A vadászgépeket állítólag Mountbatten earljének parancsára rejtették el a brit erők Mianmarban (az akkori Burmában) röviddel az előtt, hogy az Egyesült Államok 1945. augusztus 6-án lebombázta Hirosimát.

David Cameron brit miniszterelnök még áprilisi mianmari látogatása során kötött szóbeli megállapodást Thein Sein elnökkel az eltűnt repülőgépek feltárásáról, amelyben a mianmari kormány is szerepet vállal. A régészek várhatóan januárban kezdik meg a több tucat – egyes becslések szerint legalább 36 – brit vadászgép kiásását, amelyek tavasszal kerülhetnek vissza Nagy-Britanniába, ahol helyreállítják őket, s három éven belül akár újra a levegő emelkedhetnek.

David Cundall 16 éve küzd azért, hogy a gépek visszakerüljenek Nagy-Britanniába. A mezőgazdálkodással foglalkozó, az aviatikáért régóta rajongó férfinak amerikai veteránok még 1996-ban hívták fel a figyelmét a Mianmarban elásott Spitfire-ekre. A két éven át tartó projekt során három burmai helyszínt sikerült lokalizálni: a Spitfire-temetők lehetséges helyszíne megfelelt azoknak a leírásoknak, amelyeket a nyolc amerikai szemtanú adott egybehangzóan az elásott vadászgépekről.

Cundall 1996 óta tartózkodik Mianmarban, végez kutatásokat és tárgyal a helyi hatóságokkal a gépek hazaszállításáról. Először akkor csillant fel a remény álma beteljesülésére, amikor tavaly feloldották a mianmari katonai juntát sújtó – többek között a katonai felszerelések ki-és beszállítására vonatkozó – nyugati szankciókat; Cundall szerint nem elképzelhetetlen, hogy a vadászgépek a Nagy-Britanniába való szállítást követő három éven belül újra repülhetnek.

A Supermarine Spitfire egy brit együléses vadászrepülőgép, amelyet a Brit Királyi Légierő megrendelésére fejlesztettek ki, első repülését 1936-ban hajtotta végre. A Reginald Joseph Mitchell által tervezett, két évvel később hadrendbe állított típust a második világháborúban nagy számban alkalmazták, majd azt követően főként a brit Nemzetközösség tagjainál állt szolgálatban, egészen az 1950-es évek végéig. A Spitfire a legnagyobb darabszámban gyártott szövetséges repülőgéptípus volt, valamint azon két gép közül az egyik, amelyet még a második világégést követően is gyártottak.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár