II. világháborús repülőgépet őrzött meg a Szahara
2012. május 14. 14:03
Egy Kittyhawk P-40 típusú, 1942. június 28-án a Szaharába lezuhant, meglehetősen jó állapotban lévő II. világháborús repülőgépet talált egy lengyel olajcég alkalmazottja, Jakub Perka. A pilóta nem halt bele a zuhanásba, ám valószínűleg életét veszthette a tűző napsütésben történő menetelésben. A Royal Air Force mindent megtesz, hogy a roncs otthon pihenhessen.
Korábban
Perka a Nílus nyugati oldalán, 300 kilométerre a legközelebbi várostól végezte feltárását, amikor rábukkant a lezuhant repülőre. Bár a gép megsérült a kényszerleszállástól és a golyószóró nyomait is magán viseli, úgy tűnik, hogy a sivatag homokja viszonylag jó állapotban őrizte meg a vadászgépet.
Az azonosító lemezek épsége miatt a hadtörténészek be tudták azonosítani, hogy a Royal Air Force gépét Dennis Copping őrmester vezette. Copping tagja volt a RAF 260 harci osztagnak, amely az Egyiptom felé menetelő Erwin Rommel tábornok hadtesteivel került összetűzésbe. Június 28-án az őrmester parancsba kapta, hogy a sérült, de még működőképes gépét vigye el az egyiptomi légi bázisra megjavíttatni. Miután elhagyta a brit egységet, senki nem látta és senki nem hallott felőle.
A hadtörténészek az azonosító számok leolvasása után biztosak voltak abban, hogy a megtalált vadászgép vezetője Copping volt. Dokumentáció volt róla, hogy gépének hibája az elülső futóműben keresendő, amely repülés közben nem húzódott vissza, továbbá fényképes bizonyítékok állnak rendelkezésre, hogy a kerekek ki voltak engedve, amikor a Kittyhawk lezuhant. A szakértők szerint a sivatagi sík terepen történő kényszerleszállás során nem is kellett volna kiengedni a futóműveket, csak csúszni a homokon.
A kiszerelt rádió
Emberi maradványokat nem találtak a roncs környékén, mivel bizonyított, hogy a pilóta túlélte a kényszerleszállást majd menedéket próbált keresni ejtőernyője alatt a tűző napsütés elől. A rádió és az akkumulátor is ki volt szerelve a repülőgépből, ami arra utal, hogy Copping megpróbálta üzemképessé tenni, hogy SOS jelet küldhessen. Ha a pilóta életét vesztette volna a zuhanáskor vagy munka közben, akkor testét bizonyára megtalálták volna, így valószínűleg utolsó lehetőségként gyaloglásba kezdett; maradványai 30 kilométeres sugárban bárhol lehetnek. A Brit Honvédelmi Minisztérium a terület átkutatását tervezi, azonban a repülő őrnagy megtalálásának esélye igen csekély.
Közben a 70 évi zavartalan pihenés után maga a roncs veszélybe került. Az egyiptomi hadsereg biztonsági okokból eltávolította a fegyvereket és a golyókat, ám az igazi veszélyt azt jelenti, hogy a helyiek széthordják a roncs darabjait, s eladják selejtként. A roncs közel van a Szudán és Líbia közti csempészútvonalhoz, és most hogy nyilvánosságra került holléte, néhányan máris elindulhattak a darabjaiért. A minisztérium együttműködik a Királyi Légierő Múzeumával, hogy a roncs mihamarabb Nagy-Britanniába kerülhessen.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap