Szülővárosában emlékeztek a T-modell magyar atyjára
2011. február 4. 11:31 MTI
Gépészeti kiállítással, koszorúzással és tudományos üléssel emlékeztek születésének százharmincadik évfordulóján a Ford Motor Company egykori főkonstruktőrére, Galamb Józsefre Makón.
Korábban
A világ az első futószalagon gyártott autója, a Ford T-modell atyát, Henry Fordot szinte mindenütt ismerik, Magyarországon és az Egyesült Államokon kívül azonban kevesen tudják, hogy mérnökcsapatát a makói születésű Galamb József vezette – mondta Halmágyi Pál, a József Attila Múzeum igazgatója.
Galamb József 1881. február 3-án született Makón. Szegény polgárcsaládból származott, elemi és polgári iskoláit a Maros-parti városban végezte. Később Szegeden tanult, majd Budapesten az Állami Felsőipariskolában szerzett üzemmérnöki diplomát 1901-ben. Érdeklődését felkeltette a születőben lévő autógyártás, ezért Aradon, a Magyar Automobil Rt.-nél helyezkedett el, majd ösztöndíjjal Németországba, onnan pedig Amerikába utazott. 1905. december 11-én szerződött a detroiti Ford-gyárba. A tervezői tekintélyét megalapozó olcsó tömegautó, a Ford T-modell 1908. október 1-jére készült el. Az egyszerűen kezelhető, megbízható konstrukció és a kedvező ár miatt az autó akkora népszerűségre tett szert, hogy a típust 1927-ig gyártották.
Szintén közreműködésével készült a Fordson-traktor. Nevéhez fűződik a futószalagos gyártás technológiájának kidolgozása, a bolygóműves sebességváltó szabadalma, valamint az első világháború idején a Liberty repülőgépmotor megalkotása is. A sikeres mérnök az Egyesült Államokból is tartotta a kapcsolatot rokonaival, 1922-ben két itthon maradt testvérével létrehozta a makói Ford-lerakatot, ahol gépkocsik mellett Fordson traktorokat és alkatrészeket árultak egészen 1944-ig – közölte a múzeumigazgató.
Galamb József 1937-ben a Ford gyár főkonstruktőre lett, öt évvel később egy szívrohamból felépülve nyugállományba vonult. A Makóról indult mérnök 1955. december 4-én hunyt el Detroitban.
A József Attila Múzeumban látható egy 1919-es gyártású felújított négyszemélyes, nyitott Ford T Touring. Az érdeklődők beleolvashatnak Galamb József elemi és polgári iskolai bizonyítványaiba, a jubileum alkalmából a mérnök nevét viselő szakképző iskola aulájában a Ford gyár egykori termékeit makettek segítségével bemutató gépészeti kiállítás nyílt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
pápaság
- Pápasága ideje alatt csaknem az egész bolygót beutazta II. János Pál
- Csupán 33 napig uralkodott a I. János Pál, a „mosolygós pápa”
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen
- Róma elfoglalása zárta le az egységes Olaszországért folytatott hosszú küzdelmet
- A macskák vallásos imádata is szerepelt a templomosok ellen felhozott vádak között
- Nagy tekintélyű professzor távozása után kezdett el hanyatlani az első magyar egyetem
- Mintafeleség lehetett a mérgezésekkel megvádolt Lucrezia Borgia
- Élhetőbb várossá alakította Rómát IV. Sixtus, a reneszánsz pápa
- A magyar győzelem hírére zúgnak délben a harangok
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.