Megkezdődik a gödöllői királyi váró felújítása
2011. január 6. 15:27 MTI
Közlekedés- és helytörténeti múzeumként, idegenforgalmi látványosságként fogadja majd a betérőket a jövőben a gödöllői királyi váró, amelynek felújítása január 10-én, hétfőn kezdődik.
Korábban
A felújítás megkezdésével megszűnik a váróterem jelenlegi funkciója, a jegypénztár hétfőtől a forgalmi épület mellett elhelyezett konténerben üzemel.
A közbeszerzési eljárás eredményeként a kivitelezést a Reneszánsz Kőfaragó Zrt. végzi. A jelenleg a MÁV Zrt. kezelésében lévő, állami tulajdonú műemléképület teljes külső és belső rekonstrukcióját elvégzik. Visszaépítik a kupolás fedélszerkezetet, a homlokzaton végigfutó, egykori kovácsoltvas oszlopokon álló míves perontetőt, valamint felújítják a város felőli oldalon a kocsifelhajtót és az előtte lévő területet is.
A királyi váró egy részében a felújítás után közlekedés- és helytörténeti kiállítást rendeznek be, a fennmaradó területeken pedig idegenforgalmi létesítmény kap helyet. A kiállítási részben a közlekedési múzeum az udvari vonatokkal és a királyi várók legszebb emlékeivel ismerteti majd meg a látogatókat ötven dokumentum és húsz műtárgy bemutatásával. Olyan különlegességek is itt lesznek láthatók, mint a MÁV 1052. pályaszámú udvari vonati gőzmozdonyának 1:5 arányú modellje és a Tisza-vidéki vasút udvari kocsijának 1857-ből megmaradt bútorzata.
A helytörténeti kiállítás részeként a Gödöllői Városi Múzeumból visszakerül ide a Stróbl Alajos által készített Erzsébet királyné- és Ferenc József-mellszobor, amelyek egykor a királyi váróteremben álltak, valamint olyan képeslapok és fotók, amelyek a királyi váró épületét és az ott folyó életet mutatják be.
A királyi váró felújításának összköltsége több mint 342 millió forint, ebből 291 millió forint a támogatás, amelyet az önkormányzat az EGT/Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (Norvég Alap) pályázatán nyert el. A város több mint 2 millió eurót nyert, a pénzből a királyi váró mellett megújul a gödöllői Alsópark egy része, megtörténik az Erzsébet park helyreállítása és a Grassalkovich-filagória rekonstrukciója is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
klímakutatás
- Egy évszázaddal ezelőtti vulkánkitörés okozhat hamuesőt Alaszkában
- Csigahéjak és cseppkövek mesélnek a Kárpát-medence jégkorszaki klímájáról
- Lényegesen hidegebb volt az utolsó jégkorszak, mint eddig gondoltuk
- Hét fokkal lehetett hidegebb a Föld a legutóbbi jégkorszak során
- Egy alaszkai vulkánkitörés is szerepet játszhatott a római köztársaság bukásában
- Készítőik elképesztő vakmerőségének állítanak emléket a 19. századi tornádófotók
- A Föld tengelyének dőlésszöge határozhatta meg a jégkorszakok végét
- Melegebb lehetett Grönland, amikor a skandináv telepesek megérkeztek
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- A millenniumi ünnepségek alkalmából avatták fel a Vaskapu-csatornát tegnap
- Kiharcolták a szabad elvonulást a komáromi erődrendszert védő honvédek tegnap
- Báthory Istvánt ma is az egyik legnagyobb királyukként tisztelik a lengyelek tegnap
- Az első vasútvonal megnyitásában sokan ördögi fenyegetést láttak tegnap
- II. Mátyás dukátjára is licitálni lehet a Nudelman Numizmatika idei érmeaukcióján tegnap
- Pompeji titkait a modern technológia fejtheti meg tegnap
- A nevettetés és az önirónia nagymestere volt Kabos László 2024.09.26.
- Utasszállítóból lett hadihajó az óceán királynője, a Queen Mary 2024.09.26.