Szinte eredeti állapotában a 139 éve elsüllyedt hadihajó gőzgépe
2010. december 22. 12:26
Kilenc évvel a kiemelése után kiváló ütemben haladnak a USS Monitoron végzett restaurálási munkálatok, a szakemberek most a 139 éven keresztül a víz fogságába zárt hadihajó gőzgépén dolgoznak.
Korábban
A homok, sár és ásványok szennyezte, korrózió marta gőzgépre Észak-Kaliforniában, Cape Hatteras mellett bukkantak, az azóta eltelt közel egy évtized alatt pedig komoly előrelépés történt a svéd-amerikai felfedező, John Ericsson 30 tonnás találmánya állapotának javítását illetően. A gőzgép felszínét rendkívül óvatosan kezelik, amelyről a munkálatok első heteiben két tonna szennyeződést távolítottak el, s ezzel olyan réteg vált tapinthatóvá, amelyet az 1862. decemberi viharban elsüllyedt hajón azóta nem láttak.
„Ez egy technológiai csoda, akkoriban a Monitor az egyik legjobb hajónak számított. De ami a legnagyszerűbb, hogy az összes olyan alkatrész – kormányok, szelepek, olajtartályok – látható, amelyet a legénység használt a hajó működtetéséhez” – mondta el Dave Krop, a munkálatok vezetője. „Ha azt nézzük, hogy a Monitor közel 139 évet a víz alatt töltött, elmondhatjuk, hogy a szerkezet kiváló állapotnak örvend, bár értelemszerűen a kovácsoltvas alkatrészek már nem a régiek. Van néhány olyan rézötvözet eszköz, amely olyan, mintha most jött volna le a ’gyárszalagról’, teljesen újnak néznek ki” – tette hozzá.
A maiaktól kisebb, de kompaktabb, s még működőképes gőzgép ideálisan passzolt Ericsson forradalmi hadihajójához. A felfedező annyira biztos volt találmányában, hogy elengedte a füle mellett a hajó árbocokkal való megerősítésére figyelmeztető hangokat. A hajó mindazonáltal alaposan ráijesztett az Unió és a Konföderáció képviselőire, amikor 1862. március 8-án történelmi ütközetet vívott a Virginia-val a Hampton Roads-csatában. „Ha a torony és a fegyverek a hajó izomzata volt, akkor a gőzgép alkotta a szívet” – vallja Jeff Johnston, a Monitor National Marine Sanctuary történésze.
A gőzgépet víz és nátrium-hidroxidos oldatba merítik, majd egy ún. elektrolitos redukciónak nevezett eljárással a potenciális káros anyagoktól tisztítják meg. Valamikor tavasszal várható a motor hosszadalmas, több ezer alkatrészre való szétszerelése, azok egyenként való kezelése és dokumentálása. Később a hatalmas motort újra összerakják és múzeumba viszik, de ez még újabb 15 évet vehet igénybe.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
12. A középkor és a kora újkor kultúrája
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Nem volt elragadtatva a ferences szerzetes, aki a tatárjárás után a mongolok fővárosába látogatott
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- A középkorban sem volt mindig stigma „bűnben élni”
- „Legnagyobb ellensége” fejezte be a Szent Péter bazilika tervezőjének életművét
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Habár meggazdagodott műveiből, munka közben csak kenyeret és vizet fogyasztott Michelangelo
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- Donatello híres Dávid-szobrát eredetileg a firenzei dómba szánták
- 10 tény a Mona Lisáról
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap