Végéhez ért a Lajta monitor felújítása
2010. augusztus 18. 14:02
Befejeződött az 1871-ben vízre bocsátott Lajta monitor felújítása: a történeti jelentőségű hadihajót augusztus 20-án mutatják be a nagyközönségnek Budapesten, majd a szintén megújuló neszmélyi hajóskanzenben lesz látható.
Korábban
A folyami monitor rekonstrukcióját egy nagyobb európai uniós (EU) pályázat keretében végezték. A 350 millió forintos EU-s támogatásból a Lajtán kívül két gőzhajó (a Neszmély és a Zoltán), a neszmélyi hajóskanzen, valamint a Hilltop borászat látogatóközpontja is megújul december 23-ig - mondta el a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke.
Portás Csaba beszámolója szerint a Neszmély gőzhajón többek között szálláshelyeket és interaktív szimulátort alakítottak ki, a Zoltán gőzösön hajózástörténeti kiállítást és szakkönyvtárat helyeznek el, míg a hajóskanzen új burkolatot, parkolót, játszóteret kap, és akadálymentesítésére is sor kerül. Mint Kamocsay Ákos, a Hilltop Bor Kft. borásza hozzátette, az uniós projekt keretében átépítik melegeshegyi boréttermük és szállójuk kilátóját és kóstolópincéjét, valamint játszóteret, szabadtéri rendezvényhelyszínt és -sátrat hoznak létre.
Stankovics András, a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány kurátora a Lajta történetét ismertetve elmondta, a folyami hadihajó Európában az első monitorok között épült meg 1871-ben az újpesti hajógyárban. Végigharcolta az I. világháborút, annak végére azonban már elavultnak számított, így az antanthatalmak nem szállították el. Mára a hajótípusból mindössze hét maradt a világon - magyarázta.
Mint a hajómérnök megjegyezte, a története során számos átalakításon átesett felépítmény rekonstrukciójakor az 1887-es állapotot vették alapul. A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták, mert az azon alkalmazott haditechnikai újítások annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket. Európában az angolok után, másodikként az Osztrák-Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő a fiumei hajógyárban épült Maros és az Újpesten épült Lajta voltak. Mára e hajótípusból mindössze hét maradt a világon.
A Lajta monitort 1871. május 17-én Leitha néven bocsátották vízre Újpesten. A kiegyezés után születőben levő magyar ipar büszkeségét az Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt. építette meg. A Monarchia haditengerészetében is újdonságnak számító hajón volt az első forgatható lövegtorony, s ez volt az első tisztán fémből épült, két csavarral hajtott, csupán géppel mozgatott hadihajó. A Leitha 1872-ben állt szolgálatba a Duna Flottillánál, első hadi bevetése 1876-ban Belgrádnál volt.
Végigharcolta az I. világháborút, majd 1919-ben már magyar néven, Lajta monitorként vett részt a Tanácsköztársaság alatti harcokban. 1920-ban a hajót a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyvereitől megfosztva, polgári hajóként alkalmazható. 1921-ben a fegyverzetétől megfosztott csupasz hajótestet a Fleischmann Antal nevét viselő Dunakotró és Gőzhajózási Vállalat vette meg. Itt 1928-ban elevátorhajónak építették át és József Lajos néven, kotróhajóként működtették. 1948-tól a cég jogutódja, a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat (Foka) üzemeltette, FK-201-es néven. Főgépe akkor már nem gőzgép, hanem egy Láng-féle dízelmotor volt.
Lelkes magánszemélyek már 1986 óta dolgoztak a megmentésén. Margitay-Becht András, amatőr hajózás történész kezdeményezésére 1992. november 11-én védetté nyilvánították, s 1993-ban már ismét Lajta néven került - állami tulajdonban maradva - a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Felavatásának 125. évfordulóján, 1996-ban Budapesten állították ki, megtépázott lövegtornyában alkalmi kiállítás nyílt a műszaki-technikai matuzsálem történetéről.
A Lajta monitor sokáig a Dunai Honvéd Folyami Flottilla újpesti hadikikötőjében várta sorsa jobbra fordulását, majd 2005 áprilisában a Zoltán Alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került. A hajó felújítása a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, valamint a Zoltán Alapítvány közötti megállapodás értelmében Komáromban folyt. 2010. augusztus 20-i budapesti újraavatása után átúsztatják végleges kikötőjébe, a szintén megújuló neszmélyi Hajóskanzenbe.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. IV. Béla uralkodása és a tatárjárás
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Élete utolsó évtizedét a fiával való háborúskodással töltötte IV. Béla király
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Kétnapi járóföldre mindent holttestek borítottak a muhi csata után
- A legenda szerint Árpád-házi Szent Kinga imádsága mentette meg Lengyelországot a tatárdúlástól
- Mégsem az extrém időjárás kergethette ki a tatárokat a Kárpát-medencéből
- Batu kán és a szláv favágók
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán 18:05
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap