2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Mozikban a Mein Kampf

2010. július 26. 11:04

Habár Hitler túlideologizált önéletrajzi műve, a Mein Kampf továbbra is indexen van Németországban és Ausztriában, George Tabori (Tábori György) azonos címet viselő, 1987-ben debütáló színpadi darabja továbbra is nagy népszerűségnek örvend – olyannyira, hogy a nem túl piacképes cím ellenére filmvászonra vitték a művet.

A film – amelyet legutóbb a müncheni nemzetközi filmfesztiválon vetítettek le – novemberben rajtol a német mozikban. A főszereplő természetesen a festészet terén kevés tehetséggel, de annál több ambícióval rendelkező Hitler (Tom Schilling), aki az 1900-as évek elején Bécsbe érkezik. Az alig takargatott antiszemitizmusa ellenére az ifjú Hitler itt egy zsidó Biblia-árussal, Schlomo Herzl-lel (Götz George) találkozik, majd barátságot kötnek, s a férfi segíti Hitlert túllendíteni a művészet téren ért csalódásokon. Ez nem sikerül neki, s Hitler saját szerencsétlenségét az idős ember kínzásában próbálja feloldani, majd Herzl titkos szerelmét, Gretchent (Anna Unterberger) is ellene fordítja.

Az összefüggő cselekmény és a színpadi siker ellenére meglehetősen lélektelenre sikeredett Urs Odermatt filmje – írja a Hollywood Reporter kritikusa. A rendező nem találta meg a ritmust Hitler és Herzl izzó párbeszédei alatt, amelyeken inkább gyorsan túl akart lenni. Sajnos a színészek sem siettek Odermatt segítségére: a Hitlert alakító Schilling nem tudott semmit átadni az ifjú Hitler gonoszságából, az inspirációt inkább a nemzetiszocialisták éves nürnbergi gyűléseiből merítette – minden egyes szövegét úgy mondta el, mintha a több tízezer barnaingeshez intézné az adott beszédet.

Ezeken a két mellékszereplő – Isten és a Halál metaforikus megtestesítői –, Bernd Birkhahn és Elisabeth Orth tudott valamelyest segíteni, de a kritika elismerősen szól Anna Unterberberről, aki a német Jud Süss - Film ohne Gewissen című alkotásban gyűjtött némi filmes tapasztalatot. Jo Molitoris operatőr munkája pontos, ugyanakkor élettelen volt; Enis Rotthoff zeneszerző viszi előre filmet akkor, amikor a cselekmény nem mozdul.

A jóról és a gonoszról szóló példabeszédet középpontba állító filmnek akár még meg is bocsáthatunk, amiért az alkotás nem beszél Hitler fiatalkori érzelmeiről és arról az időszakról, amelyben a náci vezető élt – ezt különben is Manno Meyes 2002-es Max című filmje alaposan feldolgozta –, de a kritikus szerint a filmre nagy megmérettetés vár novemberben a jegypénztáraknál.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár