Kikötőfejlesztés veszélyezteti Velencét
2009. szeptember 7. 20:12 MTI
A velencei kikötő fejlesztési tervei veszélybe sodorják a lagúnák városát - hangsúlyozta legújabb jelentésében a Venice in Peril Fund (Velence veszélyben Alapítvány).
Korábban
A velencei kikötőben fenékkotrást terveznek, hogy a létesítményt több és nagyobb hajó befogadására tegyék alkalmassá. A 260 millió eurós (70,8 milliárd forintos) projekt révén 400 méter hosszú hajók is képesek lesznek bejutni a kikötőbe. Mint a kikötői illetékesek hangsúlyozzák, a fejlesztést a növekvő idegenforgalom és teherforgalom teszi szükségessé, ugyanakkor a munkálatok során betartják a természetvédelmi előírásokat.
A fejlesztési terveket igen aggasztónak tartják a műemlékvédők, hiszen a fenékkotrást és a hajóforgalmat tartják vízszintemelkedés egyik okának a lagúnákban, ami veszélyezteti az alacsonyan fekvő szigeteken emelt történelmi várost. "Az a tény, hogy nagy hajók bebocsátást nyernek a lagúnákba, súlyos következménnyel járnak a városra nézve" - hangsúlyozta Jane da Mostro, a Velence megmentésén fáradozó brit alapítvány kutatója.
Mint kifejtette, a magas vízszint gyakoribb velencei árvizeket jelent. Az utóbbi száz évben a növekvő vízszint és a gyarapodó lakosság együttes hatására Velence 23 centimétert süllyedt. Telente a város gyakorta az aqua alta (magas víz) áldozatává válik, amikor az erős szél és hullámzás miatt a város utcáin a bokáig érő vízben csak gumicsizmában és ideiglenes pallókon közlekedhetnek a velenceiek és a turisták. Tavaly decemberben élte át Velence az utóbbi 22 év legnagyobb árvízét. A környezetvédők szerint a jövőben súlyosabbá válik a helyzet, amikor a globális felmelegedés miatt világszerte megemelkedik a tengerek szintje.
A kikötői illetékesek szerint túlzottak a környezetvédők aggályai. Meggyőződésük szerint a gondokat megoldja az úgynevezett Mózes-projekt, a 4,3 milliárd eurós (1170,7 milliárd forintos) költséggel 2014-ben üzembe helyezendő mozgókapus megoldás. Az elképzelések szerint a mozgó védőgátak árvízveszélykor emelkednének fel a tengerfenékről. A műemlékvédők szerint viszont a létesítményt csupán rendkívül magas vízálláskor működtetnék, ám a mozgó védőgátak nem csökkentenék az átlagos tengerszintet, ahogy nem akadályoznák meg, hogy a víz fokozatosan "megegye a város köveit és tégláit" - mutatott rá Luigi D'Alpaos, a Pádua-i Egyetem hidrodinamika-professzora.
"A Mózes-projekt révén legfeljebb az aqua alta okozta gondokat lehet kezelni, ám ez nem orvosolja a többi problémát" - jelentette ki a professzor.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
pápaság
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában
- Pápasága ideje alatt csaknem az egész bolygót beutazta II. János Pál
- Csupán 33 napig uralkodott a I. János Pál, a „mosolygós pápa”
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen
- Róma elfoglalása zárta le az egységes Olaszországért folytatott hosszú küzdelmet
- A macskák vallásos imádata is szerepelt a templomosok ellen felhozott vádak között
- Nagy tekintélyű professzor távozása után kezdett el hanyatlani az első magyar egyetem
- Mintafeleség lehetett a mérgezésekkel megvádolt Lucrezia Borgia
- Élhetőbb várossá alakította Rómát IV. Sixtus, a reneszánsz pápa
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás 2024.11.23.