Avantgárd porondmester a Pompidou Központban
2009. március 19. 09:49 MTI
A 20. századi amerikai avantgárd egyik legfontosabb művésze, Alexander Calder párizsi éveiről látható szerdától kiállítás a francia fővárosban a Pompidou Központban.
Korábban
Alexander Calder (1898-1976) szobrászművész pályája során a kubizmustól az expresszionizmusig belekóstolt kora legkülönbözőbb avantgárd művészeti irányzataiba és ezekből egyéni, máshoz nem hasonlítható műveket hozott létre.
Elsősorban zseniális rajzoló volt, aki a New York-i bronxi és Central Park-i állatkertek lakóiról szinte élő, mozgó figurákat készített. A New York-i alkotót mindig vonzotta a cirkusz és amikor 1925-ben a National Police Gazette című lap elküldte a Barnum cirkuszhoz, hogy illusztrációkat készítsen, és ez a vonzalom örök szerelemmé vált. A lerajzolt figurákat elkészítette drótból, játékszerekké varázsolta őket és kezdetben ezekből fedezte művészeti tanulmányaihoz szükséges kiadásait - írta a Le Monde című francia napilap.
Calder 1926-ban telepedett át Párizsba és ott készítette el életművének máig kiemelkedő darabját, a Calder-cirkuszt. Az előadás egy cirkuszi porond makettjén folyik, amelyben Calder kézzel mozgat mindent: a parányi - drótból, bőrből, szövetből és más talált anyagokból készített - előadókat, állatokat és kellékeket. A teljes felszerelés összerakható részekből áll, melyek elég kicsik ahhoz, hogy felpakolhassák egy teherautóra, a művész magával vihesse, és bárhol tarthasson előadásokat. Kezdetben a Montparnasse-on lépett fel ezzel nagy sikerrel; 1929-ben már közel kétszáz kis cirkuszi figurája volt.
A Pompidou Központba látogatók negyedszázad után újra láthatják magát a művet, valamint az arról készített 45 perces filmet, benne a mestert, amint mozgatja az egész seregletet. Calder még az 1933-ig tartó párizsi évei alatt összeismerkedett Piet Mondriannal és hatására áttért az absztrakt ábrázolásra. Mobiles néven ismert absztrakt, mozgatható szobrait színezett fából készítette. Alexander Calder a maga módján Peter Pan volt - írta róla egy kritikus. Művészetét mindvégig játékosság, könnyedség, humor és pikantéria jellemezte.
A kiállításon, amely július 20-ig látható, Calder 300 művét mutatják be, köztük képeket New York-i realista korszakából, rajzokat, játékokat, fotókat, drótszobrokat, például a Fernand Légerről készültet, kiállításon eddig nem szerepelt filmeket, fotókat, amelyet Brassai és Marc Vaux készített róla és műveiről Párizsban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
19. Magyarország a második világháborúban
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- A pokol hajnala: 500 ezer szovjet katona zúdult az erőddé nyilvánított Budapestre
- Ma is rejtély, kik és milyen okból bombázták le Kassát
- A legjobb magyar felszerelés is kevésnek bizonyult a Don-kanyar embertelen viszonyai közt
- Szándékosan hitették el a szövetségesek Kállay Miklóssal a balkáni partraszállás gondolatát
- Sztójay Döme, a magyar Quisling
- "A népirtáshoz időnként elegendő néhány száz pokolian elszánt ember"
- Marhacsordákat is bombáztak a szövetségesek Magyarországon
- "Kétségbe esve várjuk, hogy mi lesz velünk, ha itt ér a tél"
- Kölcsönös bizalmatlanság jellemezte az antikomitern paktum aláíróit 19:05
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” 18:05
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről 17:20
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke 16:10
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20