2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Megnyílnak a középkori olasz csatornák

2009. január 15. 15:41 Times Online

Olaszország a tervek szerint újra megnyitja középkori csatornahálózatait, amelyek segítségével a turisták egy 500 kilométeres vízi úton juthatnak majd el a Lago Maggiore partjaitól Milánón át Velencéig.

A mérnökök idén nyáron kezdik el a Lago Maggiore déli partjain ma is meglévő, Sesto Calende és Somma Lombardo közti nyolc kilométeres csatornahálózat felmérését és megtisztítását. A feladatért felelős Navigli Lombardi cég vezetője, Alessandro Meinardi szerint a projekt első szakaszának célja, hogy teljes egészében hajózhatóvá tegyék a 14. században közel 140 kilométeres vízi utat Locarno és Milánó között.

A helyreállított hálózat végül a Pó folyóig is eljut majd, így a hajóra szálló turisták Velence, Padova, Piacenza Cremona és Ferrara felé is elindulhatnak majd. Míg ezt az útvonalat a középkorban kereskedelemi szállítmányozásra használták, most az „olasz reneszánsz tájon suhanhatnak majd a látogatók”. A projekt a tervek szerint egymilliárd euróba kerül majd.

A milánói csatornahálózat első szakaszait a 12. században, bencés és ciszterci szerzetesek irányításával alkották meg, míg későbbi tervezésében a reneszánsz géniusz, Leonardo da Vinci is részt vett. A férfi akkor segített a vízi útvonal tervezésében és kivitelezésében, amikor befejezte Az utolsó vacsora freskóját a Santa Maria delle Grazie épületében. Francesco Rusconi Clerici milánói mérnök szerint az útvonal egyik szakaszát azért építették ki, hogy azzal Milánóba szállíthassák a Candogliában bányászott márványt, amelynek segítségével 1386 után sikerült felépíteni a gótikus dómot.

Meinardi szerint a csatornák az 1930-as évekre kerültek kritikus állapotba, amikor a szárazföldi és közúti szállítás szinte teljesen felváltotta a vízi kereskedelmi útvonalat. Később egyeseket földdel töltöttek fel, míg más szakaszai a különböző öntözések miatt épített gátak miatt száradtak ki. Egyes részeket később a turizmus miatt kitakarítottak: ez lett a sorsa a legrégibb, Naviglio Grande nevű szakasznak is, amelyet ma üzletek és kávézók szegélyeznek.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár