Színes pusztítás az első világháborúból
2008. november 26. 11:49 Spiegel Online
Kilencven évvel ezelőtt ért véget a Nagy Háború: egy ennek apropóján, most megjelent könyv a konfliktusról készített, korábban ismeretlen színes képeket mutatja be. A német fotók különleges betekintést nyújtanak a pusztítás éveinek világába.
Az első világháború kapcsán a legtöbben csak a fekete-fehér képekre emlékezünk. Ahogy arról már korábban is beszámoltunk, ez a megközelítés nem feltétlen igaz, hiszen nagyon sok képet ismerünk, amelyek színesben mutatják be az egykori vérontás mindennapjait.
Peter Walther történész legújabb könyvében (Endzeit Europa. Ein Kollektives Tagebuch deustchsprachiger Schriftsteller) Hands Hilderbrand fényképész háborús fotóit gyűjtötte össze, amiket korábban sehol máshol nem mutattak be. A képek egy földöntúli világot mutatnak be: a katonák a legtöbbször kihalt, és teljesen elpusztított vidéken pózolnak a kamerának.
Színes fényképeket már a 19. század végétől készítettek, ám a történészek eddig nem sok képet ismertek az első világháborúról. Ilyenek voltak Jules Gervais-Courtellemont fotói, aki a Marne és Verdun menti küzdelmeket örökítette meg. A mostani könyv azonban arra világít rá, hogy a németek is készítettek ilyen alkotásokat, méghozzá pontosan ugyanolyan autokróm technikával, mint a franciák.
A német hadsereg 19 fényképészt nevezett ki a háború dokumentálására, ám közülük csak Hildenbrand nevéhez köthetők színes képek: azok az 1915-16-os elzászi mindennapokat mutatják be. Bár a fotókon álló alakokat láthatunk, a beállítások nem a cenzúra vagy a háborús propaganda művei - állítja a könyv. A korlátok ugyanis főként arra vonatkoztak, hogy nem lehetett fegyvereket, vagy stratégiailag fontos területeket, építményeket fotózni.
Hasonló képek a második világháborúban is készültek, az adott kormányzatok azonban egytől egyig cenzúrázták és megsemmisítették azokat, nehogy negatív hatással legyenek a közvéleményre.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
12. A középkor és a kora újkor kultúrája
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Nem volt elragadtatva a ferences szerzetes, aki a tatárjárás után a mongolok fővárosába látogatott
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- A középkorban sem volt mindig stigma „bűnben élni”
- „Legnagyobb ellensége” fejezte be a Szent Péter bazilika tervezőjének életművét
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Habár meggazdagodott műveiből, munka közben csak kenyeret és vizet fogyasztott Michelangelo
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- Donatello híres Dávid-szobrát eredetileg a firenzei dómba szánták
- 10 tény a Mona Lisáról
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” 18:05
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről 17:20
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke 16:10
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap