2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Nyelvi problémák miatt süllyedt el a Mary Rose

2008. augusztus 4. 12:06 The Daily Telegraph

A Mary Rose tragikus félreértések miatt kerülhetett a tenger fenekére: egy új kutatás szerint ugyanis a főként spanyolokból álló személyzet nem értette meg a kapitány utasításait.

A 1982-ben kiemelt, és azóta Portsmouth kikötőjében látható 16. századi hajóroncs mellett talált koponyák orvosszakértői vizsgálata arra mutatott rá, hogy VIII. Henrik zászlóshajóján főként külföldi zsoldosokból vagy hadifoglyokból toborzott tengerészek utazhattak. A történészek régóta gondolják, hogy a hajó akkor süllyedt el, amikor egy éles kanyart próbált bevenni a franciákkal 1545 júliusában vívott ütközetben, és ekkor annyira megdőlt, hogy a tengervíz beömlött az ágyúnyílásokon, és elárasztotta a hajót.

Az új elmélet azonban finomította a képet: eszerint az ágyúnyílások csak azért voltak nyitva, mert a személyzet alig beszélt angolul, és nem értették, amikor a hajó parancsnoka, George Carew admirális azok bezárására utasította őket. Ez megmagyarázza az admirális utolsó szavait, amelyeket a szomszédos hajóra kiáltott át, miszerint az emberei "irányíthatatlan alakok".

A teóriát Hugh Montgomery, a University College London professzora terjesztette elő, akinek kutatócsoportja a Mary Rose Alapítvány engedélyével vizsgálta meg a vélt személyzet 18 tagjának maradványait. Lynne Bell törvényszéki antropológus szerint kiderítették, hogy az elemzett személyek 60 százaléka dél-európai országokból érkezett. A kutatók a fogak kémiai analízise alapján állapították meg, hogy az egyének hol nőttek fel: ennek alapján nyilvánvalóvá vált, hogy a személyzet Britannia és az északi országok helyett a déli területekről származott.

Eközben számításba vették azt a régóta ismert tényt is, hogy VIII. Henriknek igen kevés jól képzett katonája volt, ezért sokszor toboroztak zsoldosokat a kontinensről. Éppen ezért levéltári kutatásokkal egészítették ki a vizsgálatokat, és az uralkodó állampapírjai között olyan feljegyzésekre akadtak, amelyekből kiderül: az ominózus katasztrófa előtt fél évvel kilenc spanyol hajót ejtettek fogságba a La Manche csatornán, amelyek a vihar elől menekülve hajóztak Cornwall felé.

Azokon 600 spanyol katona utazott, akiket akár pénz, akár élelem fejében angol szolgálatba vettek - Montgomery kutatócsoportja szerint lehetséges, hogy közülük szolgálhattak páran a Mary Rose fedélzetén. Ez pedig problémát jelentett: a kutatók szerint egy olyan harci manőverben, amelyet a Mary Rose végrehajtott, nagyon komoly összhangra lett volna szükség a kapitány és a legénység között, az ágyúk kezelését, és a fedélzeti nyílások lezárását tekintve. Ez azonban nyelvi akadályok miatt nem jöhetett létre.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár