Így zajlott az izraeli túszmentés, amely majdnem lenullázta az ugandai légierőt
2018. július 4. 10:59 Múlt-kor
„Én idealista vagyok, és nem náci!” - foglalta össze röviden politikai hitvallását a nyugatnémet terrorista Wilfried Böse, egy egykori holokauszt túlélőnek, aki az alkarjára tetovált tábori regisztrációs számot mutogatva próbálta jobb belátásra bírni Bösét. A különös jelenet az Entebbei nemzetközi repülőtér terminálján zajlott, ahol már megkezdődött az eltérített Air France járat utasainak különválasztása. Pár nappal később az „idelista” halott volt, az alkarját mutogató holokauszt túlélő pedig túlélte az ugandai repülőtéren 1976. július 4-én elszabadult poklot, egy hajmeresztő, akciófilmekbe illő túszmentési drámát.
Korábban
Az Air France 139-es Tel-Avivból Páriszba tartó járatát június 27-én Athénban térítette el a Palesztin Népi Felszabadítási Front (PFLP) és a Forradalmi Sejtek névre hallgató nyugatnémet szélsőbaloldali szervezet két-két tagja. A terroristák először Bengháziba irányították a jelentős számú izraeli állampolgárt szállító gépet, végül azonban az ugandai Entebbében szálltak le, az afrikai országot irányító diktátor Idi Amin Dada engedélyének köszönhetően. A bosszúszomjas Idi Amin, aki egy félresiklott fegyvervásárlás miatt összerúgta a port az izraeliekkel, meg azt is jóváhagyta, hogy további három terrorista csatlakozzon a gépeltérítőkhöz és saját katonáit is kirendelte a gép védelmére.
A gépeltérítők 53 bajtársuk 48 órán belüli szabadlábra helyezését követelték az izraeli túszok életéért cserébe, akiket a leszállást követően elkülönítettek a többi utastól. A izraeli kabinet azonban nem volt hajlandó egyezkedni és egy túszmentő akció elindítására adott utasítást.
Az izraeli kommandósokat szállító gépek pilótáinak több mint 4000 kilométert kellett repülniük, többnyire ellenséges országok légtereit átszelve, extrém alacsonyan (kb. 30 méteres magasságban), hogy a légvédelmi radarokat számára észrevétlenek maradjanak. A repülők, amelyeket csak Kenyában tudtak megtankolni, végül július 4-én hajnali egy órakor landoltak az Entebbe repülőtéren. Az első gépből rögtön a földet érés után kigördült egy fekete Mercedes, Idi Amin autójának szakasztott mása. A sötét Mercit izraeli katonákkal teletömött Land Roverek követték.
Az akció annak ellenére, hogy a Mercedeszes trükk hamar lelepleződött, sikeres volt. Az izraeli katonáknak sikerült bejutnia a főépületbe, ahol a túszokat őrizték, és megkezdődött a lőfegyveres közelharc.
Az 53 percig tartó katonai művelet során az izraelieknek sikerült likvidálni az összes terroristát és több mint 30 ugandai katonát, illetve 4 kivételével kiszabadítani az összes (102) túszt. A kommandó ezen kívül kiiktatott az ugandai légierő negyedét kitevő 11 Mig-17-es vadászgépet is, így teremtve biztonságos légteret a menekülőknek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2021
- A popzene és a politika az 1980-as és 1990-es években
- Holländer Margit lágerélményei
- Göring, az élvhajhász náci
- A középkori élet hét legkülönösebb veszélye
- A két Karátsonyi-kastély Beodrán
- A magyar könnyűzene az 1980-as években
- Az indián fogságnaplók üzenete
- Szendrey Júlia világai
- Vacsoraversenyek az 1930-as évek Budapestjén
- Bár nem vett részt a jakobinus mozgalomban, börtönbe vetették Batsányi Jánost 19:05
- A németek által megalkotott tőrdöfés-legendával harcolta ki Sztálin a fegyverletételt 17:05
- Országos állatbarát program indult el a tiszadobi Andrássy-kastélyból 16:40
- Mindenki számára tartogat programokat a Várkert Bazár fesztiválja 16:05
- A tárgyak rejtélyes eredetét is megismerhetik a látogatók az idei Műtárgyak éjszakája fesztiválon 14:20
- Középkori templomrom, puskagolyók és katonák maradványai is előkerültek Visegrádnál 11:20
- Több legenda is elterjedt Ottlik Géza legismertebb művéről 09:50
- Mindvégig a trónra készítette fel gyermekét Zita királyné 09:05