Ott se kellett volna lenniük a Tenerifén összeütköző 747-eseknek
2023. március 27. 08:20 Múlt-kor
Korábban
Egy messzire mutató vizsgálat
Az 583 életet követelő tragédia után a spanyol, a holland és az amerikai repülésbiztonsági hatóságok egyesült erővel kezdtek a baleset okainak felderítésébe. Az hamar világossá vált, hogy mi történt, de a miért megválaszolása jóval nehezebbnek bizonyult. A hatóságok jelentéseiket végül külön adták ki, a holland és spanyol eredmények pedig erősen elfogultnak tekinthetők, mindazonáltal sikeresen azonosították az alapvető problémákat, még ha értelmezésükben és súlyozásukban különbözően is kezelték ezeket.
A Rijn roncsa a futópályán
A közvetett ok, a szeparatista mozgalom bombafenyegetése a tragikus véletlenek kategóriájába sorolható (a csoport tagjai egyébként megdöbbenésüket és sajnálatukat fejezték ki tetteik akaratlan következményei miatt). Ugyanígy véletlen volt a romló időjárás, továbbá a két létfontosságú rádióüzenet egyidejűsége, amelyek megakadályozhatták volna a katasztrófát.
A Rijn kapitányának engedély nélküli, megdöbbentő felszállására is aránylag egyszerű magyarázat született: a kapitány a baleset előtti tíz évben főleg oktatóként tevékenykedett, és csak ritkán repült utasokkal. A szimulátorban a pilóta és a légiforgalmi irányító szerepét is az oktató alakítja, szükség szerint adva irányítói engedélyeket és utasításokat a tanulónak. Valószínű, mondta ki a jelentés, hogy a hosszas várakozás és késedelem miatti stressztől az erre kondicionált kapitány önkéntelenül is a szimulátorban követett eljáráshoz tért vissza.
Részben ezzel áll összefüggésben az egyik rendszerszintű probléma is, amit a vizsgálatok felfedtek. Nem sokkal a baleset előtt a holland jogszabályok úgy változtak, hogy a hajózó személyzetek büntetőjogilag felelőssé váltak a maximális egyhuzamban szolgálatban töltött idő betartásáért. A KLM pilótáira extra teherként nehezült a tudat, hogy ha nem jutnak el Gran Canariára időben, és valamiért túllépik az engedélyezett keretet, pénz- vagy más büntetést kaphatnak.
Az egyik gép kiégett farokrésze
Egy másik rendszerszintű okként a pilótafülke rigid hierarchikus viszonyait, az úgynevezett hatalmi lejtőt határozta meg a jelentés: ekkoriban a kapitány tekintélye még abszolút volt társai fölött, ami megnehezítette a pilótatársak dolgát, ha neki ellentmondó véleményt akartak megfogalmazni. Fontos szerepet játszottak továbbá a nyelvi nehézségek, például a pontatlan szóhasználat és a légiirányító nehezen érthető angol kiejtése, valamint természetesen a repülőtéri infrastruktúra hiánya, ami eleve alkalmatlanná tette Los Rodeost egy ekkora léptékű átirányítási művelet biztonságos lebonyolítására.
Az áldozatok emlékműve Tenerifén
A tenerifei katasztrófa mindmáig a legtöbb áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség a repülés történetében. A baleset rávilágított egy sor olyan iparági hiányosságra, amelyek előbb vagy utóbb mindenképpen egy hasonló tragédiába torkollottak volna – inkább az volt a csoda, hogy ez nem korábban történt meg. A levont tanulságok számos alapvető változást hoztak a kereskedelmi repülés világában, amelyeknek hatása máig érezhető, biztonságosabbá téve a repülőgéppel utazást mindannyiunk számára.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2017
- Páratlan párok – megjelent a Múlt-kor nyári száma
- Kirakatházasság 1932-ből
- Róma mindenható matrónája
- Amerikai mámor Magyarországon
- Egy zárdából megszöktetett, boldoggá avatott Árpád-házi hercegnő
- Záray Márta és Vámosi János
- Paraguay tirannoszaurusza
- Az evezősök, művészek és bohémek gondtalan reggelije
- A tudomány és a sport kastélya Tordason
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.