2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Korábban nem látott alakok jelentek meg Leonardo remekművén a restaurálás után

2017. március 29. 10:58 MTI

Leonardo da Vinci Háromkirályok imádása című befejezetlen fiatalkori remekművének eddig nem ismert mélységei tárultak fel a hat évig tartó restaurálás eredményeként – hangzott el a firenzei Uffizi Képtárban, ahol e héttől ismét látható a reneszánsz polihisztor legtitokzatosabb alkotása.

Leonardo da Vinci (1452-1519) a firenzei San Donato a Scopeto kolostor oltárához készítette a fára festett olajképet, amelyet félbehagyott 1482-ben, amikor a milánói udvarba költözött. Az alkotás a Mediciek kezébe került, akiknek magángyűjteménye szolgáltatta később az Uffizi Képtár alapját. A kolostorba végül Filippo Lippi festménye került, amelyet ma az Uffiziben láthatnak az érdeklődők, hétfő óta újra Da Vinci fiatalkori remekművének társaságában.

A 246-szor 243 centiméteres Leonardo-festmény a 15. század egyik leggyakoribb témáját, Jézus születését és a három napkeleti bölcs Betlehembe érkezését dolgozta fel. Kortársaihoz képest azonban Leonardo újított is: a kép közepén lévő Szűz Máriát és gyermekét számtalan alak, közöttük lovas harcosok veszik körbe, és a festményen építkezés és a természetes táj elemei is láthatók.

Az idők folyamán már teljesen megbarnult, „láthatatlan” képet 2011-ben vitték el a világhírű Opificio delle Pietre Dure (OPD) firenzei restaurátorlaboratóriumba, a kulturális minisztérium kutatási és helyreállítási intézetébe, ahol csak a kép állagának felmérése egy évig tartott. Mint az intézet igazgatója, Marco Ciatti a hétfői bemutatón elmondta, az évszázadok során a festményre rákerült anyagok megváltoztatták a kép tónusát, a fény- és árnyékviszonyokat, csökkentették a mélységérzetét. A képet az tette titokzatossá, hogy a festék, a piszok és egyéb anyagok vastag rétegei elfedték az eredeti mondanivalót.

Az olajkép szennyeződésein kívül a festményt hordozó fatáblákon két nagy repedést is találtak, melyek kárt okozhattak volna a műben. Szakértők szerint a restaurálással a festmény visszanyerte egykori tisztaságát, fényét és mélységét, korábban nem látott alakok tűntek fel, kiderült, hogy a kép „eleven eseményeket” ábrázol.

„A megtisztítás eredményeként egy rendkívül moziszerű festmény került elő, mellyel új betekintést nyerhetünk Leonardo da Vinci elméjébe” – mondta az Uffizi német igazgatója, Eike Schmidt. A restaurált Leonardo-festményt a hasonló témájú Lippi-képpel együtt szeptemberig külön kiállításon láthatja a közönség a firenzei képtárban.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár