Korábban nem látott alakok jelentek meg Leonardo remekművén a restaurálás után
2017. március 29. 10:58 MTI
Leonardo da Vinci Háromkirályok imádása című befejezetlen fiatalkori remekművének eddig nem ismert mélységei tárultak fel a hat évig tartó restaurálás eredményeként – hangzott el a firenzei Uffizi Képtárban, ahol e héttől ismét látható a reneszánsz polihisztor legtitokzatosabb alkotása.
Korábban
Leonardo da Vinci (1452-1519) a firenzei San Donato a Scopeto kolostor oltárához készítette a fára festett olajképet, amelyet félbehagyott 1482-ben, amikor a milánói udvarba költözött. Az alkotás a Mediciek kezébe került, akiknek magángyűjteménye szolgáltatta később az Uffizi Képtár alapját. A kolostorba végül Filippo Lippi festménye került, amelyet ma az Uffiziben láthatnak az érdeklődők, hétfő óta újra Da Vinci fiatalkori remekművének társaságában.
A 246-szor 243 centiméteres Leonardo-festmény a 15. század egyik leggyakoribb témáját, Jézus születését és a három napkeleti bölcs Betlehembe érkezését dolgozta fel. Kortársaihoz képest azonban Leonardo újított is: a kép közepén lévő Szűz Máriát és gyermekét számtalan alak, közöttük lovas harcosok veszik körbe, és a festményen építkezés és a természetes táj elemei is láthatók.
Az idők folyamán már teljesen megbarnult, „láthatatlan” képet 2011-ben vitték el a világhírű Opificio delle Pietre Dure (OPD) firenzei restaurátorlaboratóriumba, a kulturális minisztérium kutatási és helyreállítási intézetébe, ahol csak a kép állagának felmérése egy évig tartott. Mint az intézet igazgatója, Marco Ciatti a hétfői bemutatón elmondta, az évszázadok során a festményre rákerült anyagok megváltoztatták a kép tónusát, a fény- és árnyékviszonyokat, csökkentették a mélységérzetét. A képet az tette titokzatossá, hogy a festék, a piszok és egyéb anyagok vastag rétegei elfedték az eredeti mondanivalót.
Az olajkép szennyeződésein kívül a festményt hordozó fatáblákon két nagy repedést is találtak, melyek kárt okozhattak volna a műben. Szakértők szerint a restaurálással a festmény visszanyerte egykori tisztaságát, fényét és mélységét, korábban nem látott alakok tűntek fel, kiderült, hogy a kép „eleven eseményeket” ábrázol.
„A megtisztítás eredményeként egy rendkívül moziszerű festmény került elő, mellyel új betekintést nyerhetünk Leonardo da Vinci elméjébe” – mondta az Uffizi német igazgatója, Eike Schmidt. A restaurált Leonardo-festményt a hasonló témájú Lippi-képpel együtt szeptemberig külön kiállításon láthatja a közönség a firenzei képtárban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2019
- Széchenyi Zsigmond vadászkalandjai
- Az 1990. októberi taxisblokád
- Az amerikai modernizmus első nagyasszonya
- 1918 - Az őszirózsás forradalom tündöklése és bukása
- A zselízi Eszterházy-kastély
- 1849 - Az aradi vértanúk tragédiája
- A szesztilalom rettegett szélmalomharcosa
- A Drechsler-palota különc asztaltársasága
- Hét híresség, akit elutasítottak a seregtől
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap