2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Nautilus, a korszakalkotó

2004. január 21. 09:34

Ötven évvel ezelőtt, 1954. január 21-én bocsátották vízre az Egyesült Államokban a világ első nukleáris üzemű tengeralattjáróját, az SSN-571 jelű Nautilust.

Korábban

Pearl Harbor: az első lövés
Hatvanegy évvel azután, hogy Japán megtámadta az Egyesült Államok haditengerészeti támaszpontját Pearl Harborban, amerikai tudósok a Hawaii-szigetek partjai előtt megtaláltak egy japán tengeralattjárót
Amerikai hódolat a navajo kódolóknak
Guadalcanal, Tarawa, Peleliu, Iwo Jima: a navajo kódolók minden támadásban részt vettek, amit az amerikai tengerészcsapatok 1942 és 1945 között a Csendes-óceánon vívtak
A Bismarck elsüllyesztése
1941 májusában Németország az Atlanti-óceán északi részére küldte a Bismarckról elnevezett óriás hadihajót
Az első amerikai tengeralattjáró
A francia haditengerészet levéltárában bukkantak rá a napokban az Amerikai Egyesült Államok első tengeralattjárójának tervrajzára
Hadihajók - Tengeralattjárók
Az Egyesült Államok partjai előtt kísérletképpen légi bombázásnak kitett öreg csatahajó az alig négy perc alatt őt ért találatok és közeli robbanások következtében elsüllyedt.

A vadász-tengeralattjáró rekordjai

A Nautilus az USA Tengeralattjáró
Múzeumában (Groton, Connecticut)
A hajó tervezését 1949-ben kezdték meg, a kivitelező a General Dynamics Electric Boat gyára lett. A még hagyományos alakú hajótest hosszúsága 98, szélessége 8,4 méterrel, úgynevezett mélyjárata 6,7 méterrel, vízkiszorítása - vízfelszínen, illetve merülésben - 3530 tonnával, illetve 4040 tonnával, vízfelszíni sebessége 20, merülésben elérhető sebessége 22 csomóval szerepel a tengerészeti típuskönyvekben. (A "csomó" azt fejezi ki, hogy a tengeri jármű egy óra alatt hány tengeri mérföldet tesz meg. Egy tengeri mérföld 1852 méter.)

A Nautilusnak, mint "önjáró töltethordozónak" az orr-részében mereven beépített hat darab torpedóindító csövet helyeztek el, amelyekből 533 milliméteres átmérőjű torpedókat lehetett útjukra bocsátani. A személyzet 105 főből állt. Az 1954 szeptemberi szolgálatba állás után a betonköpennyel körülvett atomreaktort közel három évtized alatt összesen két alkalommal töltötték fel dúsított U-235-tel.

A vadász-tengeralattjárónak minősített Nautilus nevéhez számos rekord fűződött. Elsőként haladt át az északi sarki jégpáncél alatt 1958 július-augusztusában a Csendes-óceánról a Atlanti-óceánra - 1958. augusztus 3-án érintette az Északi-sarkot. 1972-74-ben átépítették, korszerűsítés után kiképző atom-tengeralattjáró lett, 1981-ben kivonták a szolgálatból és átadták az annapolisi tengerészeti akadémia múzeumának.

Nautilus
kihalófélben levő tengeriállat-csoport, a külsővázas lábasfejűek, illetve négykopoltyúsok alosztályának az Indiai- és a Csendes-óceánban még élő nemzetsége, de így nevezték a Jules Verne regényében szereplő tengeralattjárót is.
A Nautilus atomhajtóműve annakidején 28 millió dollárba került, ez a hajó teljes építési költségének 31 százalékát jelentette. A 600 köbméter térfogatú reaktor 950 tonna tömegű volt, a hajó teljes tömegének mintegy 30 százaléka. Az 50 megawatt elméleti hőteljesítményű reaktor a hajótörzset 12 méteres hosszúságban teljesen elfoglalta. A hajócsavarokat két gőzturbina forgatta, a hőenergiát közvetítő közeg vízgőz volt. A hajócsavarokra adott összteljesítményt 15 ezer lóerőre tervezték.

A Nautiluson az úgynevezett segédüzem energiaigényét is az atomhajtómű elégítette ki. A négy darab 650 kilowattos turbogenerátor "gondoskodott" merült állapotban is, huzamos időn keresztül a személyzet biztonságáról és kényeméről, a bonyolult és nagy energiaigényű fegyverrendszerek állandó harckészültségének biztosításáról, a légkondicionálástól a tengervízből való ivóvíznyerésen keresztül az élelmiszertartósításig, a hidroakusztikus készülékek működtetésétől az elektronikus számítógépek táplálásán keresztül a rádiólokátorok, a belső híradás és összeköttetés, az ellenőrző és vezérlő rendszer, a válsághelyzeti automatikák kettőzve, sőt sokszorozva rendszeresített komplexumának biztonságos üzemeltetéséig.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár