Kijátszotta a szovjet légvédelmet és repülőjével leszállt Moszkvában a fiatal német pilóta
2024. május 28. 08:21 Múlt-kor
1987. május 28-án a moszkvai járókelők különös eseménynek lehettek szemtanúi. Nem sokkal este 7 óra előtt egy nyugatnémet zászlóval díszített repülőgép szállt le a város központjában található Boldog Vazul-székesegyház előtt. A gépet egy 19 éves amatőr pilóta, Mathias Rust vezette.
Matthias Rust által vezetett Cessna a moszkvai Vörös-téren
Korábban
Rust az eredménytelenül záródó 1986-os Reagan–Gorbacsov találkozó után döntötte el, hogy a hidegháborús feszültség csökkentésének sajátos módját választja, és a hatóságok tájékoztatása nélkül Moszkvába repül, hogy „képzeletbeli hidat” képezzen Kelet és Nyugat között.
Terveiről senkit sem tájékoztatott, így a mindössze 50 órás repülési tapasztalattal rendelkező pilótát 1987. május 13-án szülei abban a tudatban engedték útjára a hamburgi repülőtéren, hogy rövid skandináviai körútra megy.
Több ország érintésével május 25-én ért Helsinkibe, ahonnan a rossz időjárási viszonyok miatt csak május 28-án indult tovább.
A légiforgalmi irányítóknak Stockholmot jelölte meg úticélként, néhány perccel a felszállás után azonban hirtelen elfordította a repülőgép kormányát, és egyenesen a Szovjetunió felé vette az irányt.
Bár a pilótát egy szovjet harci repülő megkörnyékezte, a gép nem sokkal később eltűnt a felhők között.
A szovjet légvédelem határozatlanságának és inkompetenciájának köszönhetően Rust csodával határos módon végül akadálytalanul ért Moszkvába, ahol csak az okozott bonyodalmat, hogy megtalálja a megfelelő leszállópályát.
Pár percnyi körözés után végül a Vörös tértől nem messze szállt le, ahol a járókelők azonnal megrohamozták autogramért.
Bár a pilótát letartóztatták, és 14 hónapig börtönben volt, akciója nem volt hiábavaló. Több vezető szovjet tisztviselőt is eltávolítottak, akiknek a helyére Gorbacsov a reformpolitikájának híveit ültette.
Rust megmutatta, hogy a Szovjetunió – vezetőinek magabiztos retorikája ellenére – már korántsem tekinthető félelmetes szuperhatalomnak. Légvédelme kijátszásához mindössze egy tinédzserkorú pilóta meggondolatlanságára volt szükség.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap
- Jókai Mór egész családja ellenezte Laborfalvi Rózával való házasságát tegnap