Így vitte hírünket Európában az IBUSZ
2022. október 20. 13:20 Múlt-kor
Az IBUSZ-nak története kezdetétől fogva nem csupán feladata, de kötelessége is volt tájékoztatni a közönséget, bel- és külföldit egyaránt a magyarországi turisztikai lehetőségekről.
Korábban
A gőzerővel beindított reklámhadjárat során a hazai üdülő- és pihenőhelyeket, fürdőket és a magyar ipar termékeit egyaránt igyekeztek jól célzott üzeneteken keresztül megismertetni a fogékony – és fizetőképes – utazni vágyókkal. Ennek keretében készült el például az első magyar idegenforgalmi plakát, Tull Ödön festőművész keze műve, amely egy vörösen világító, ködből előbukkanó vonatot ábrázolt, illetve egy turisztikai témájú falinaptár is készült.
Az IBUSZ számos külföldi egyesülettel, szervezettel tartott kapcsolatot, Magyarországot és az itteni turizmust népszerűsítő anyagait ezeken keresztül is igyekezett terjeszteni. A Magyarország és a külföld című prospektus németül, franciául és angolul is megjelent, ezt 128 külföldi partner kapta meg. Hasonló célt szolgáltak a képes albumok, folyóiratok és kézikönyvek, például a Magyarország Képes Albuma, a Magyarország és a nagyvilág, illetve az Eine Woche in Budapest und Ungarn, ami 50 ezer példányban, illetve később a fent említett nyelveken kívül még oroszul is megjelent.
A cég leglátványosabb kiadványa az 1905–38 között megjelenő Utitervek című magazin volt. A széles utazóközönséget megszólítva adott általános érvényű tanácsokat, javasolt úticélokat, tájékoztatott a megérkezéskor várható állapotokról és viszonyokról, illetve – természetesen – ajánlotta az IBUSZ minden igény kielégítő szolgáltatásait.
A hazai idegenforgalom népszerűsítésének érdekében az IBUSZ a merészebb ötletektől sem riadt vissza. A Tátra turistaforgalmának beindítását a téli sportok támogatásával igyekeztek elérni, amihez például Durban Hansen norvég sívilágbajnokot szerződtették oktatónak. 1903-ban pedig egy őrültnek tetsző ötlettel álltak elő: nyári korcsolyázást hirdettek meg a hitetlenkedő közönségnek, akiknek aztán valóban lehetőségük nyílt erre – a Dobsinai-jégbarlangban… Az 1903-as Duna-ünnepélyt pedig még Párizsban is extravagánsnak számító módon, a Place de l’Operán elhelyezett hatalmas villanyreklámmal hirdették meg, amely Fête du Danube à Budapest feliratával csalogatta a magyar fővárosba az érdeklődőket.
A társaság természetesen a reklám hagyományos eszközeit, a hirdetéseket és plakátokat sem hanyagolta el széleskörű kínálatából. Mind Magyarországon, mind szerte Európában számos formában lehetett találkozni az IBUSZ nevével és az általa kínált szolgáltatásokkal. Képeslapok, gyufásdobozok, járműreklámok, újsághirdetések mind a cég jó hírének terjesztését, renoméjának öregbítését szolgálták.
A hírverésnek természetesen ára is volt. Az 1930-as években az IBUSZ marketing-költségvetése (bár ekkor még nem így hívták) exponenciálisan növekedett: 1932-ben 43 ezer, 1934-ben 90 ezer, 1935-ben pedig már 206 ezer pengőt költött publicitásra és reklámanyag terjesztésre. A nagyközönséget is sikerült bevonni a folyamatba: plakátpályázatott hirdettek, amelyet Pólya Tibor nyert meg Jöjjön három napra Budapestre című alkotásával, amely aztán Párizsban az idegenforgalmi plakátkiállítás nagydíját is elnyerte. (x)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
28. A második világháború
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Argentínában sem menekülhetett sorsa elől a „végső megoldás” végrehajtója, Adolf Eichmann
- Ciánkapszula és pisztoly vetett véget Hitler és Eva Braun másfél napos házasságának
- A bukott Duce maradványain vezette le háborús dühét az olasz nép
- A gyógyszeriparban, a közlekedésben és a számítástechnikában is óriási előrelépést hozott a II. világháború
- 1946-ban zárták be az utolsó, japán-amerikaiakat fogva tartó koncentrációs tábort
- Gránát elé vetette magát a brit katona, hogy megmentsen egy anyát és gyermekét
- Mindössze három fogolynak sikerült elmenekülnie a „nagy szökés” során
- Második világháborús tankot emeltek ki egy folyóból a Fülöp-szigeteken
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- Hírnevet és hatalmas adósságot hozott Feszty Árpádnak a monumentális körkép 19:05
- Népszerűtlensége miatt megszűntették hazánk első buszjáratát 15:05
- Igazi mestere volt a szép magyar beszédnek Básti Lajos 12:20
- Antonescu teljesen el akarta tüntetni a zsidóságot Romániából 10:35
- Kezdetben kompokkal szállították át a transzszibériai vasút szerelvényeit a Bajkál-tavon tegnap
- Több tucatszor támadták Nagy-Britanniát a német zeppelinek tegnap
- Rendezőként és zeneszerzőként is elkápráztatta Hollywoodot Clint Eastwood tegnap
- Elszántan harcoltak, de a britek taktikája végül felmorzsolta a búrok ellenállását tegnap