Nyolcadára csökkentette a futószalag a T-modell gyártási idejét
2022. október 1. 13:20 Múlt-kor
„Magas minőség alacsony áron!” – az 1910-es években így hirdették a Ford Motor Company „zászlóshajóját”, a Ford T-modellt, amely 1908. október 1-én debütált az amerikai piacon. Az autó hamar népszerűvé vált, Henry Ford álma a néptömegek mobilizálásáról pedig megvalósulni látszott.
A futószalag forradalmasította az autógyártást
Korábban
A Ford T-modell megjelenése előtt az autó igazi kuriózumnak számított, amelyet csak a társadalom legfelsőbb rétegeiből származó emberek engedhettek meg maguknak. A huszadik század első évtizedében világszerte mindössze kétszázezer gépjármű rótta az országutakat.
A Ford T-modell – amelynek tervezésében nagy szerepet játszott Galamb József – színrelépésével viszont a középosztály is négy kerékre szállhatott az iparilag fejlett nyugaton. Az autót és általa nyújtott szabadságot ugyanis mindössze 825 dollárért (a mai áron 18 ezer dollárért, azaz 5,4 millió forintért) lehetett megvásárolni.
Ford olyan komolyan vette a népautónak szánt járműve elérhető áron tartását, hogy minden más típus fejlesztését leállította, hogy mérnökei csak a T-modell tökéletesítésére koncentráljanak.
A jármű egy 22 lóerős, új tervezésű, könnyített, négyhengeres motorral varázsolta el a benzingőztől megmámorosodott vevőket, akik ha tövig taposták a gázpedált, járművükkel elérhették akár a 60 km/h-s csúcssebességet is.
Ford autója a benzin mellett kenderalapú üzemanyaggal is működött. A gazdaságosság szellemében a Ford T-modellt hosszú ideig csak fekete színben lehetett megvásárolni.
Fekete szín ide vagy oda, a T-modell egyre népszerűbb lett, így Ford mérnökeinek hamarosan ki kellett találniuk valamit, hogy az autó iránti növekvő keresetet kielégíthessék. A megoldás a Michigan állambeli Highland Park Ford üzemében született meg, ahol 1913. október 7-én működésbe helyezték a futószalagot.
A vadonatúj találmány bevezetésének köszönhetően a Ford T-modell gyártási ideje 728 percről 93 percre csökkent. A mozgó gyártósor azonban nemcsak a gyártási időt csökkentette jelentősen, de lehetővé tette az olcsóbb betanított munkások alkalmazását is, amely csökkentette a késztermék gyártási költségeit.
A futószalag elementáris hatást gyakorolt a termelésre. Az 1914-es évben már több ezer Ford T-modell gördült le hetente a gyártósorokról, így Ford népautója az első világháborút követő években a világ legelterjedtebb gépjárműjévé vált.
A „Bádog Böske” sikerszériája egészen a húszas évek közepéig tartott. A vásárlói igények ekkor változtak meg jelentősen: az emberek nagyobb luxusra és erősebb, stílusosabb autókra vágytak. Ford autójának spártai kialakítása többé már nem volt opció, így gyártása 1927-ben befejeződött. 1908 és 1927 között több mint 15 millió Ford T-modellt indítottak útjára Henry Ford gyáraiból, így a legendássá váló modell égészen 1972-ig őrizte a leghosszabb ideig gyártott gépkocsi kitüntető címét, mikor is a Volkswagen Bogár letaszította trónjáról.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
22. A középkori egyház
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Bűnösök tértek jó útra és régi ellenfelek kötöttek barátságot Sziénai Szent Katalin szavainak hatására
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Ahol a püspök felügyelte a legjobb bordélyházakat: a középkori London alvilága
- Állam az államok felett – így épült ki a középkori egyház hatalma
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Démoni kísértések – így éltek a korai kereszténység sivatagi remetéi
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Tiltott játékok, alkímia, érvágás: ilyen volt az oxfordi egyetemisták élete a középkorban
- A hagyomány szerint halálában is összekapcsolódott Shakespeare és Cervantes tegnap
- Szenvedéllyel teli tájakat ábrázolt festményein William Turner tegnap
- Első felesége halála után teljesedett ki igazán Rettegett Iván paranoijája tegnap
- Egressy Béni mellett a Fiumei úti sírkert megnyitásárról is megemlékeztek tegnap
- Európai nagyhatalom vált Magyarországból III. Béla uralkodása alatt tegnap
- Ma sem tudjuk biztosan, hogyan halt meg Shakespeare tegnap
- Szórakozásnak tekintette a hangversenyt a szigorú nevelésben részesült Menuhin 2024.04.22.
- Még a japánok csodálatát is elnyerte az amerikai Hellcat 2024.04.22.