2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Második világháborús tankot emeltek ki egy folyóból a Fülöp-szigeteken

2020. március 22. 13:21 Múlt-kor

Majd 75 évet pihent az iszapban az a Stuart M5A1 könnyűharckocsi, amelyet a második világháború forgatagában nyelt el a Dagusungan-folyó. A tankot hadmérnökök segítségével annak ellenére sikerül kiemelni, hogy a helyiek szerint a folyó szelleme állítólag nem akceptálta azt.

Az amerikai csapatok 1945. március 26-án szálltak partra Cebu szigetén és a sziget központja, a japánok által kézben tartott Cebu városa felé törtek. A helyi gerillák által támogatott amerikai erők 23 nappal később felszabadították a várost. A sziget északi része viszont továbbra is a japánok ellenőrzése alatt állt, és a Leyte-öbölbeli csatát túlélő japán egységeket is ide vezényelték át. Az erősítéseknek köszönhetően a japán erők létszáma a sziget északi részén kétezerről húszezerre nőtt. A harcok egészen augusztus végéig elhúzódtak. A japánok végül megadták magukat és 10 ezer katonájuk került hadifogságba.

Cebu szigetén az amerikaiak Stuart M5A1-es harckocsikat vetettek be a japánok ellen. Történetünk főszereplője, a folyómederbe süllyedt Stuart a helyiek elbeszélése szerint éppen a Dagusungan folyó felett átívelő fahídon haladt át, amikor a hidat egy bomba találta telibe. A találat következtében a tank orral a sáros vízbe zuhant. A folyó elnyelte a harckocsit, amely az idők folyamán a kagylók és a halak otthonává alakult.

A helyi halászok tudtak a tankról és gyakran felkeresték azt, mert a páncélos jármű éppen egy helyi ínyencségnek, a pugapónak nevezett halnak volt a búvóhelye.

Sokáig úgy tűnt, a halászokon kívül senki nem érdeklődik a harckocsi iránt, de az 1980-as években egy lelkes csapat a Bomedco cukorgyárból megpróbálta kiemelni a harckocsit, de annak csak a tornyát sikerült a felszínre hozni. A cukorgyári dolgozók helyreállították a lövegtornyot és kiállították azt a Bomedco egyik telepén. A helyi lakosok azon a véleményen voltak, hogy a tank testét soha nem egyesítik majd a toronnyal, mert a folyó szelleme nem akarja, hogy a páncélos járművet elmozdítsák az emberek a folyódeltából.

A nagy szellem vélhetőleg meggondolta magát, mert a Fülöp-szigetek fegyveres erejének egyik műszaki zászlóalja, a medellíni polgármester szakértő csoportjának együttműködésével nemrégiben sikeresen kiemelte a harckocsit.

Sajnos az évtizedek folyamán a tankot megrongálták. A hátsó részéről egy jókora acéllemezt már korábban eltávolítottak, és az élelmes guberálók a Cadillac motort is kiszedték belőle.

A tank a jövőben egy emléktábla kíséretében emlékműként funkcionálna, azoknak a katonáknak és civileknek állítana emléket, akik a felszabadulásért harcoltak és rengeteget szenvedtek a háború következtében.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár