Építészek nemzetközi csoportja szólalt fel a tervezett jeruzsálemi drótkötélpályás felvonó ellen
2019. március 19. 11:46 MTI
A világ vezető építészeinek huszonhét fős csoportja a Jeruzsálem óvárosához vezető drótkötélpályás felvonó terveinek elvetését kérte levélben Benjámin Netanjahu miniszterelnöktől, mert szerintük veszélyezteti Jeruzsálem ősi városképét - írta a The Times of Israel című angol nyelvű izraeli honlap.
Korábban
A vitatott terv bírálói között van többek közt a spanyol Santiago Calatrava, az amerikai Thom Mayne és Peter Eisenman, valamint az Izraelben született világhírű építész, Moshe Safdie is. "Az elképzelést erős érdekcsoportok támogatják, akik turisztikai és politikai céljaikat fontosabbnak tekintik Jeruzsálem kulturális kincseinek megőrzésénél" - fogalmaznak a levélben.
"Egyetlen jelentős történelmi városban sem építettek drótkötélpályás felvonót, nemzetközi konszenzus van arról, hogy az ősi városokba nem valók ilyenek. Az évente több millió látogatót vonzó Athén vagy Róma sem épített hasonlót" - mutatnak rá az építészek. "Jeruzsálem ősi városképe az egész emberiség öröksége. A vallási és kulturális értékeket nem szabad a rövid távú érdekeknek felülírniuk" - vélekednek a szakemberek.
Izrael idegenforgalmi minisztériuma tavaly ősszel hagyta jóvá a Jeruzsálem óvárosába közlekedő drótkötélpályás felvonó elképzelését, amely a forgalmi dugókkal teli utakat kikerülve szállítaná az óvárosba, Siratófalhoz a turistákat, de a terv már születésekor kivívta a palesztin lakosok és a várostervezők haragját.
A terv szerint 73, egyenként tízszemélyes kabin haladna a drótkötélpályán a Siratófal melletti Szemét-kapunál tervezett végállomáshoz, így csúcsforgalomban óránként akár háromezer utast is szállíthatnának. A terv ellenzői szerint a drótkötélpályás kabinok rontanák a városképet, mert Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét és a 15 betonoszlop - köztük több 26 méteres - elcsúfítaná a környezetet.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
2. Hunyadi Mátyás uralkodása
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Oroszlánrészt vállalt Mátyás királlyá választásában Szilágyi Erzsébet
- Szinte teljesen ködbe burkolózik Szilágyi Erzsébet élete
- Bár kevés biztosat tudunk róla, rendkívül fontos szerepet játszott a magyar történelemben Szilágyi Erzsébet
- Magyarország történetéről szóló, elveszettnek hitt 16. századi kéziratot vizsgálnak a BTK kutatói
- A befolyásolható ifjú király előbb esküt tett Hunyadi Lászlónak, majd kivégeztette
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- Fényes győzelmet arattak Kinizsiék Kenyérmezőnél a portyázó törökök felett
- A kiéheztetés lassú, de biztos fegyverével kényszerítette térdre Ausztriát Mátyás király
- A skót klánalapító, a skizofrén és a püspök – öt királyi fattyú a magyar történelemből
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap