2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

22 légi fotó, amely bebizonyítja, hogy dédszüleink sem voltak teljesen normálisak

2018. augusztus 15. 17:29 Múlt-kor

A „wind walking”, azaz a szeles séta a repülés hajnalának egyik őrült, ám annál felkapottabb mutatványa volt. A Vintage Everyday által összegyűjtött, 1920-as években készült képeket nézegetve rögtön felmerülhet az olvasóban a kérdés: volt valamilyen biztosíték, amely védte a pilótafülkéből kisétáló, kiugró, leereszkedő, a szárnyakon ülő vagy éppen teniszező embereket? A válasz pedig az, hogy olykor igen, ám a következő fotókon (és úgy általában az 1920-as években) nem.

A legkorábbi ismert wind walkingezésre 1911-ben került sor, amikor Samuel Franklin Cody ezredes által tervezett biplánból kimászott a szárnyakra a 26 éves Ormer Locklear. A cél ekkor még nem a szórakoztatás volt, hanem hogy bemutassák a repülőgép stabilitását, vagyis hogy akkor sem történik semmi gond, ha a középvonaltól számítva több mint három méterre kisétál az utas a szárnyra. Egy másik történet szerint Ormer valójában az első világháború éveiben azért ment ki a szárnyakra, hogy egy mechanikai problémát hozzon helyre.

Az biztos, hogy 1918. november 8-án Locklear a Texas állambeli Barron Field közelében, hatalmas nézősereg előtt már a szórakoztatás miatt mutatta meg bátorságát, és helyezte át székhelyét a szárnyakra. Ez beindította a lavinát, és számos fenegyerek lépett fel hasonló mutatványokkal.

A nagyérdemű mulattatása mellett gyakorlati haszna is lett a wind walkingnak, ugyanis mindez lehetővé tette a levegőben történő tankolást, aminek köszönhetően sorra dőltek a repülés távolsági rekordjai.

Habár a nagy úttörő, Ormer Locklear 1920-ban egy baleset következtében meghalt, a show folytatódott. A mutatványosok már nem csupán kimásztak a szárnyra és onnan integettek, hanem szó szerint sétáltak a lemezeken, teniszetek, kézen álltak, leereszkedtek a kerekekig vagy a Mission Impossible-filmek látványvilágát megszégyenít módon szálltak át a mozgó repülőgépről autóra, vonatra vagy akár hajóra is.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár