2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Az ókori Róma ketchupjának szállítása közben süllyedt el az olasz partoknál megtalált hajó

2015. december 16. 11:05

Olasz régészek a Ligur-tenger partjai közelében egy több ezer tárolóedényt rejtő hajó maradványaira bukkantak. Az agyagkancsókban az ókori Róma ketchupját, az ételeknek különleges ízt kölcsönző garumot tárolták.

A garum az ókori Rómában igazi csemegének számított. A szósz a mai Spanyolország és Portugália területén hatalmas mennyiségben gyártották. A garum tárolására használt amforákat rejtő roncsot az észak-olaszországi Alassio közelében, mintegy 200 méter mélyen találták meg a kutatók. A víz alatti régészek úgy vélik, hogy a hajó hossza egykoron mintegy 30 méter lehetett, és az i. sz. 1-2. században építhették. 

A tengerfenéken fekvő agyagkorsók, amelyekben egykor az apró tengeri halak zsigereiből és véréből készült pikáns ételízesítőt tárolták, manapság a halak búvóhelyeként funkcionál. „A korsódomb méretéből arra következtetünk, hogy a hajó 2-3000 amforát, vagyis agyagkorsót szállíthatott” – mondta el a liguriai régészeti felügyelőség víz alatti régészettel kapcsolatos technikai részlegének koordinátora, Simon Luca Trigona, akinek csapata az olasz csendőrség búvár részlege segítségével lokalizálta a roncsot, amelynek létezéséről egy helyi halász két évvel ezelőtt értesítette a hatóságokat.    

Miután a roncsot azonosították, a kutatócsoport egy távvezérelt eszköz segítségével felhozott a víz alól egy agyagkorsót. Ekkor derült ki, a korsó alakja – amely ugyanolyan, mint a többi tenger fenekén fekvő tárolóeszköz – alapján, hogy olyan tárolóeszközről van szó, amelyet kizárólag garum tárolására használtak. Az ókori Róma édes-savanyú íze miatt rendkívül közkedvelt ketchupját, a szinte minden étel elfogyasztásánál felbukkanó garumot sok esetben a drága só helyettesítésére is használták.  

A hajó utolsó útján valószínűleg a garumgyártás fellegvárának számító, az Ibériai-félsziget déli részén fekvő Cádizból indult útnak Róma felé. A kutatók a tengerfenéken talált néhány, a Tiberis mentén készített, bor tárolására használt korsóból (amelyben feltehetően a legénység italát tárolták) arra következtetnek, hogy a hajót Rómában gyártották. Trigona szerint ez az első olyan szállítóhajó, amelynek köszönhetően kiderült, hogy a rómaiak nem csak a hagyományos, Baleár-szigeteken és Korzikán keresztül vezető úton közlekedtek Dél-Spanyolország és Róma között. A kutató szerint a kapitány és a legénység feltehetően rossz időjárási körülmények közepette hajózhatott a partok mentén. A közel kétezer éves hajó egyike annak a mindössze öt római roncsnak, amelyet a régióban a tenger mélyén találtak.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Olasz búvárcsendőr pózol a felszínre hozott amforával
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár