2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Mivel közlekedtek a pápák?

2012. október 17. 18:26 MTI

A pápai járművek majdnem kétszáz éves történetét mutatja be a Vatikáni Múzeum tárlata, amely ékes bizonyítéka annak, hogy legyen szó egyenruhás férfiak cipelte hordszékről, gazdagon díszített lovas hintóról vagy bombabiztos pápamobilról, a katolikus egyház feje mindig stílusosan járta az utakat.

A Vatikán egykori és mai járműparkjának számos darabjával gazdagított új kiállítás 1825-től egészen napjainkig kalauzolja végig a látogatókat a pápai közlekedési eszközök történetén. A tárlat legkülönlegesebb darabja a Berlina di Gran Gala nevű hintó, amelyet 1826-ban építettek XII. Leó pápának. A jármű gyakorlatilag fából készült "mobiltrón", amelyet aranyfüsttel bevont berakások díszítenek.

A pompás négykerekű azonban még így sem felelt meg XVI. Gergely pápa ízlésének. Ő 1841-ben aranyozott angyalokkal és a pápai hatalom szimbólumának számító tiarával, valamint kulcsokat tartó két gyermek szobrával ékesíttette fel a kocsit. A járművet hat ló húzta a 19. századi Róma utcáin, körülötte a lovasok aranyfonallal készített pápai hímzéssel díszített finom egyenruhát viseltek. "Ezek a járművek, a lovas hintók idejéből származó daraboktól kezdve egészen a modern autókig, mind azt mutatják, hogy a pápa mindig is az emberek között élt" - húzta alá a kiállítás megnyitóján Giuseppe Bertello bíboros, Vatikánváros kormányzóságának elnöke.

Az első autó 1909-ben gördült be a Vatikánba, ám az akkori pápa, X. Piusz nem volt hajlandó használni. Az 1904 és 1934 között működött Itala autógyár műhelyéből kikerül modellt New York érseke ajándékozta Piusznak, ám a pápa, akit később szentté avattak, úgy vélte, hogy a jármű túlságosan hangos lenne a Vatikánba, ezért továbbra is a ló húzta pápai hintót használta útjai során.

Az 1920-as években olyan négykerekűek teljesítettek szolgálatot a Vatikánban, mint a Fiat Bianchi Tipo 15-ös, a Fiat 525-ös, a Graham-Paige 837-es, a Citroen C6 Lictoria Sex és a Mercedes-Benz Nurburg 460. A ló húzta hintók hivatalosan 1931-ben kerültek ki a pápai forgalomból, amikor az apró városállam megkezdte saját járműparkjának nyilvántartását, amelyben SCV (Stato Citta del Vaticano) jelzéssel ellátott rendszámtáblájú négykerekűek sorakoznak. A pápát szállító autó jele SCV1.

Az első "pápamobil" - egy fehér, dzsipszerű jármű - VI. Pál nevéhez fűződik. 1975-ben használták a kocsit, hogy a jubileumi év ünneplése végett Rómába érkező tömegek jól láthassák az egyházfőt. Maga a pápamobil kifejezés II. János Pál idején vált bevett fogalommá, a pápa ugyanis ezeket használta világkörüli útjai során. A tárlat egyik új darabja az a fehér 1980-as Fiat 1107 Nuova Campagnola, amelyben II. János Pál utazott 1981. május 13-án, amikor Mehmet Ali Agca merényletet követett el ellene.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár