Titkos katonai térképeket tettek közzé Pozsonyban
2011. június 21. 16:38 MTI
Az egykori Felső-Magyarország 18. és 19. századbeli titkos katonai térképeiből összeállított válogatást tartalmazó értékes publikációt jelentetett meg a pozsonyi szlovák műemlékvédő hivatal.
Korábban
A katonai térképészet Szlovákiában 1769-1883 című, szép kiállítású kötet a napokban került a szlovákiai könyvesboltokba. A történelmi térképeket néhány éve a budapesti Hadtörténeti Múzeum bocsátotta a szlovák műemlékvédelmi hivatal rendelkezésére.
Bronislava Porubská, a gyűjtemény társszerkesztője szerint ezek a régi katonai térképek még a későbbi korban is hosszú ideig titkosnak számítottak, és a közvélemény nem ismerhette meg őket, holott rendkívül sok és érdekes információt tartalmaznak a mai Szlovákia területéről, annak változásairól. A 18. és a 19. században a korabeli Felső-Magyarország területét három hosszabb időszakban térképezték fel részletesen: az 1763-1787, az 1806-1869, majd az 1869-1887 közötti években. A könyvben szakkommentárokkal bemutatott titkos katonai térképek ezekből az időszakokból valók.
A publikáció hanghordozót (CD) is tartalmaz, amely a térképeken található helységnevek jegyzéke, amely nagyon megkönnyíti az eligazodást és a keresést a térképeken. A térképekhez tartozó leírás eredetileg német nyelvű volt. A jobb tájékozódás érdekében fel vannak tüntetve a mai helységnevek is. "A kiadvány jelentőségét növeli, hogy Szlovákiában első ízben a térképekhez tartalmazó magyarázó jegyzeteket is nyilvánosságra hozták" - mondta Henrieta Zazová, a munka szaktanácsadója.
A térképek rendkívül részletesek, gyakorlatilag mindenre kiterjednek. Nemcsak a főbb és alacsonyabb rendű utakat, hanem még az erdei ösvényeket, folyami gázlókat, vízforrásokat, tanyákat, patakokat, pallókat is bejegyezték. A települések és környékük minden apróságra figyelő, pontos feltérképezése természetesnek számított.
A három térképészeti időszak összevetéséből nagyon jól láthatóak Felső-Magyarország változásai is. Ezt jól mutatják azok a jelek is, amelyeket a térképeken használtak az alkotók. Míg az első időszakban 72 jelet használtak a térképészek, addig a másodikban már kétszer annyit, míg a harmadik időszakban több mint 180-at. A harmadik időszakban például már a gázlókat is megkülönböztették és körülírták: gyalogosoknak, lovaknak, szekereknek. Míg az első időszakban csak a folyami kikötőket jelezték, a harmadikban már hétféle kikötőt és hajógyárat különböztettek meg, a vasútból is hatféle volt. Nagyon érdekesek azok a részek is, amelyek az egykori térképészeti munkák leírását tartalmazzák.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Anno
- A kataklizma, ami elhozta a portugál gyarmatbirodalom végét
- Az elektromos jelzőlámpával világelső lett a forgalmi káosz legyőzésében Cleveland városa
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Bosszúvágy, pénzhiány, hatalmi intrikák: a keresztesek pusztítása Konstantinápolyban
- Patton tábornokot előbb az amerikaiak, majd a szovjetek próbálhatták meg eltenni láb alól
- Végső elkeseredésében választotta a halált az első világháború utolsó percében elesett katona
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady 10:35
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit tegnap