2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Visszatérhetnek a Zeppelinek

2011. január 17. 12:26 The Daily Telegraph

Már nem is kell olyan sokat várni, hiszen a legújabb jóslatok szerint 2030-ra hatalmas, környezetbarát, mindennel ellátott lebegő hajókon utazhatunk majd a felhők között.

A levegőnél is könnyebb repülés fogalma nem új ötlet, de fejlesztések hosszú ideje – katasztrófák sora óta – nem történtek. 1937. május 6-án a hidrogénnel töltött Hindenburg léghajó 72 utassal a fedélzetén kigyulladt és elégett, miután szerencsésen átrepülte az óceánt. A Zeppelin típusú léghajók használata ezt követően hosszú időre megszűnt, a nagy léghajókat pedig szemétdombra vetették. Igaz, a második világháború alatt is használták őket, de a hidrogéngázt éghetetlen héliummal helyettesítették bennük. Amerika járőrözésre és felügyeletre fejlesztett ki léghajókat, később kisebb széria is készült, melyet főleg reklámozásra vagy városnézésre használtak.

Most, amikor a légterek tele vannak Eurofighter és Dreamliner gépekkel, a léghajó-technológia fejlődése megállt, de ez a stagnálás a közeljövőben változni fog, részben az új építő - és üzemanyagoknak köszönhetően. Működés közben ugyanis az üzemanyag jelenti a legnagyobb költséget. A léghajóknál az emelkedést gáz biztosítja, a repülőkkel ellentétben energia csak az előrehaladáshoz lesz szükséges. Emellett az új energiaforrások, mint például a hidrogén cellák alkalmazásával töredékére csökkenne egy reptér károsanyag kibocsátása.

A forradalom már elkezdődött, néhány hibrid már meg is érkezett. Ilyen a Boeing SkyHook, vagy a British SkyCat, melyek életnagyságú modelljei már repültek is. Ezek a járművek elméletben 500 tonna szállítmány és 5000 utas szállítására lesznek alkalmasak. A hibrid ezen felül bárhol le tud majd szállni, működéséhez nem szükséges kifutópálya. A kérdésre a válasz, hogy vajon miért nem lepték még el az eget ezek a gépek, a fejlesztések és a kutatások árában rejlik. A Pentagon például 1 milliárd dollárt, egyéb cégek pedig körülbelül 400-500 milliót fektetnek az ilyen típusú léghajók fejlesztésébe és előállításába.

A lehetőség így megvan a légiközlekedés forradalmára, már csak a további fejlesztésekre és tesztekre kell várni – azt azonban türelemmel.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár