Az amerikai sajtó is csodálta a náci propaganda magazint
2010. március 22. 12:12 Fekete István
A náci propaganda-gépezet egyik csúcsteljesítménye volt a Pax Germanica eszméjét zászlajára tűző Signal magazin, amelyet harminc nyelven terjesztettek és milliós nagyságrendben nyomtattak.
Korábban
A német hadsereg által kiadott, kéthetente megjelenő lap ugyanúgy szólni kívánt Németország csatlós államainak lakosaihoz, mint a szövetségesek és a semleges országok állampolgáraihoz. Az újság 1941 decemberéig az Egyesült Államokban is kapható volt, de angol nyelven még az ideiglenesen megszállt Csatorna-szigeteken (Guernsey, Jersey, Alderney, és Sark) is hozzá lehetett jutni a laphoz.
A magazin kezdeményezője a Wehrmacht propagandahivatalának vezetője, Hasso von Wedel ezredes volt, aki eredetileg azzal a szándékkal indította útjára a lapot, hogy meggyőzze az ellenállókat: küzdelmük hiábavaló, a náci hadi gépezet pedig legyőzhetetlen. A nemzetközi orgánum harminc nyelven volt olvasható, s volt olyan időszak, amikor két és fél millió példányt nyomtak belőle, így az 1940. április és 1945. május között megjelenő Signal Európa legnagyobb számban eladott sajtótermékének számított – összesen harminchatezer helyen, húszezer városban lehetett hozzájutni a laphoz. A LIFE magazin mintájára tervezett Signal előállítása első hallásra óriási összeget – évente tíz millió márkát, azaz két és fél millió dollárt – emésztett fel, de a propaganda célokra költött évi több száz millió dollár mellett ez az összeg eltörpül, főleg ha azt vesszük, hogy sokan a tengelyhatalmak „leghalálosabb fegyverének” tartották a kiadványt.
A Signal rendszeresen tudósított a német hadsereg és a náci szövetséges alakulatok harci helyzetéről, s a terjedelmes írásokhoz színes, kétoldalas képek is tartoztak – a második világháború számos ismert felvétele is ebből a magazinban jelent meg először. Az első számokat még a náci győzelmek felett érzett mámorító öröm tudósításának szentelték. A magazin virágkora az 1943-as esztendő volt, a Signal ekkor szinte páratlan színes felvételeket adott közre, de akkoriban a katonai beszámolók is egyedülállóan magas színvonalú anyagoknak számítottak.
Az év végére azonban a lap olvasótábora megcsappant, a minőség romlani kezdett, ugyanis a háborús szükségletek nem engedték meg az igényes papír használatát, Berlin bombázása miatt a lap pedig nem tudott optimista képet festeni a háború végkimenetelét illetően. A hadászati – katonai jellegű írások mellett a lap rendre beszámolt a gazdaság, a tudomány és a szépművészetek legújabb fejleményeiről, s hirdetéseket tett közzé a leghíresebb német – Agfa, BMW, Audi, Siemens – cégek termékeiről is.
Az újság megtartotta függetlenségét a Propaganda Minisztériumtól, s a háború végéig a Wehrmacht égisze alá tartozott. A németek nemzetközi kiadványának hangos sikere az Egyesült Államokban is megkongatta a vészharangot, s a LIFE magazin dörgedelmes írásban marasztalta el Elmer Davis szenátort, amiért a United States Office of War Information (amely a tengerentúlon a propaganda minisztérium megfelelője volt) igazgatója alulmaradni látszott a szavakkal folytatott háború frontján.
A lap megjegyzi, hogy a külföldi propaganda elsőszámú felelősének tartott Victory csak egy „sápadt utánzata” a Signal-nak, amely ráadásul feleannyi példányszámban jelenik meg, mint a német újság. A LIFE a két kiadvány összehasonlításakor leszögezi, hogy a Victory ragaszkodik a tényekhez, tartózkodik a túlzásoktól, s inkább a hadicélokról, a harci hajlam növekedéséről és a vezető politikusok üzeneteiről tudósít, ezzel szemben a tengelyhatalmak „dagályos szónoklatokat adnak, gúnyolódnak, meghamisítják a tényeket és megosztani próbálnak.”
A Signal által felvázolt kép értelmében a náci Németország, illetve az általa megtestesített új világrend az európai emberek és általában a nyugati civilizáció legnagyobb jótevője, a Harmadik Birodalom és csatlósai pedig a megszállt nemzetek felszabadítója. A magazin érdekessége, hogy a Signal alig folytatott antiszemita-kampányt, s a zsidók is csak elvétve szerepeltek a lap hasábjain. 1944-re a lap megszűnt időszaki kiadvány lenni, de 1945 márciusáig megszakításokkal ugyan, de jelentkezett egy-két számmal, a szerkesztő azonban a közeledő szovjet csapatok hírére az archívummal és a személyzettel együtt nyugatra menekült.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.