2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Újra megépítik az arany ember hajóját

2009. április 27. 09:33

Budapesten április közepén mutatták be azt bőgőshajó makettet és weboldalt, amely emléket állít az Európa-szerte híres magyar hajóácsok munkájának és kreativitásának. A legendás hajótípust valós méretben is szeretnék megépíteni - számolt be róla a Népszabadság.

A bőgőshajó egy tipikus magyar folyami áruszállító hajó volt. Elsősorban gabona és más mezőgazdasági termények szállítására használták. Nevét a hajó orrán található, a nagybőgő csigájához hasonlatos díszről kapta, ám nevezték tetejes vagy búzás hajónak és burcsellának is. A hajó történetét és építési technikáját Bóday Pál újságíró kutatta fel, s elhatározta, hogy barátaival, hagyományos technika alkalmazásával megépít egy teljesen stílushű példányt. Egyelőre csak a makett készült el.

A hajó megvalósításához csak a lelkesedésük van és néhány segítő szándékú ígéret: például Komárom város támogatására vonatkozóan és a faanyag egy részének biztosoítására. A hajótestet tölgyből kell majd megépíteni, a felépítményeket pedig fenyőből. Az ötletgazdák várják a szakemberek segítő támogatását is, például szívesen vennék, ha jelentkezne olyan cigány mester, aki még ért az iszkábaszög készítéséhez.

Sajnos nemcsak a régi magyar hajóépítési technika merült feledésbe, de maga a tipikusan magyar hajótípus is, annak ellenére, hogy Jókai Mór méltó emléket állított neki híres regényében, Aranyemberben, hisz Tímár Mihály is ilyen hajóval szállította a Dunán Regensburgtól Dobrudzsáig a búzát. A regényből készült filmfeldolgozásban ennek ellenére nem bőgőshajó, csak egy uszályra épített faház látható. A dunai hajós című filmben már valamivel jobban sikerült a forgatáshoz készült rekonstrukció, mondta Bóday Pál.

Bőgőshajó makett jelenleg öt található az országban, közülük több is a Közlekedési Múzeum raktárában, ezeket használták is saját modelljük elkészítéshez, melyet egy makattkészítő kivitelezett. A valóságos méretű hajót Komáromban fogják elkészíteni, ott lesz az állomáshelye is, ahol a turisták megismerkedhetnek majd e régi magyar kereskedelmi hajótípussal. Olykor vízi utakra is elindulnak majd vele, ahogy más hasonló rekonstrukciókkal is megtették már ezt. Néhány éve például római kori gályával ereszkedtek le a Dunán passaui egyetemisták.

Tovább a teljes cikkhez

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár