Brit gőzhajó roncsaira bukkantak Szibériában
2016. augusztus 10. 12:29 MTI
Orosz kutatók megtalálták az 1878-ban elsüllyedt The Thames nevű brit gőzhajó roncsát Szibériában, a Jenyiszej folyó sekély vizében. További feltáró munkák kellenek ahhoz, hogy megállapítsák, kiemelhető-e a hajóroncs.
Korábban
A 120 tonnás hajó Joseph Wiggins kereskedelmi hajós, felfedező irányítása alatt a Jeges-tengeren keresztül akart eljutni Nagy-Britanniából Szibériába, amikor 1878-ban az orosz partoknál elsüllyedt. Az Orosz Földrajzi Társaság két kutatója az Északi-sarkkörhöz közeli Gorosika falu közelében a Jenyiszej folyó medrében talált rá a roncsra. A brit hajó volt az első óceánjáró, amely behajózott a Jenyiszejre, a Kara-tengerbe ömlő legnagyobb orosz folyóba, és az első, amely az északkeleti-átjáró hajózási útvonalon haladt.
"Nehéz megmondani mennyire jó állapotban van a roncs. Iszap és homok borítja, csupán a hajó tatja vízszint feletti részének egy darabja látható" - közölte Alekszander Goncsarov az Interfax orosz hírügynökséggel. További feltáró munkák kellenek ahhoz, hogy megállapítsák, kiemelhető-e a hajóroncs - tette hozzá. Joseph Wiggins egyike volt azoknak a 19. századi felfedezőknek, akik hittek a fában és nyersanyagokban gazdag Szibériával való tengeri kereskedelem megvalósításában. Szembemenve a kor hagyományos gondolkodásával, amely szerint az északi-sarkkvidéki tengeri útvonal a szinte állandó jégtakaró miatt hajózhatatlan, ő maga finanszírozta az expedíciót az Ob-öbölhöz 1874-ben, bizonyítva, hogy a Kara-tengeren át lehet hajózni.
1875 nem sikerült eljutnia a Jenyiszej folyóhoz, ám ez nem tántorította el céljától, és 1876-ban új befektetők támogatásával a The Thames fedélzetén elérte a Jenyiszejt, majd a hajót a tél beköszöntével a folyón hagyta. Az Orosz Fölrajzi Társaság adatai szerint egy évvel később megpróbált északabbra hajózni, de zátonyra futott, és hajója belefagyott a sekély vízbe, majd 1878-ban a tavaszi olvadáskor elsüllyedt - olvasható a The Guardian brit napilap honlapján. Wigginst később III. Sándor orosz cár kitüntette, amiért a transzszibériai vasút számára vasúti síneket szállított a Jenyiszejhez 1893-ben. A brit Királyi Földrajzi Társaság egy évvel később szintén kitüntette Murchison-díjával a Kara-tengeri útvonal megnyitásáért.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Csak késve követte amerikai hadüzenet a Lusitania elsüllyesztését tegnap
- Kevés örömet lelt a pesti társasági életben Berzsenyi Dániel tegnap
- Imre király egyedül fogta el lázadó öccsét tegnap
- Nem nyerte el a korabeli kritikusok tetszését Beethoven IX. szimfóniája tegnap
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat 2024.05.06.
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét 2024.05.06.
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud 2024.05.06.
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját 2024.05.06.