Begördülnek az első Zsigulik Magyarországra
2019. október 10. 16:16
Miután 1966. augusztus 14-én Vittorio Valletta, a Fiat olasz autógyár elnöke és Alekszandr Taraszov szovjet autóipari miniszter megkötötte „az évszázad üzletét”, megkezdődött a Volga-parti Togliatti (az Olasz Kommunista Párt egykori elnökéről elnevezett) városában a VAZ autógyár építése.
1970-ben pedig a gyártósorról legördült az első VAZ-2101-es „Zsiguli” is. A keleti blokkban az 1967-es Év Autója, a Fiat 124-es szovjet változatának híre azonnal hatalmas érdeklődést váltott ki: az elérhető árú, de nyugati minőséget ígérő személygépjárműként meghirdetett újdonság sokak fantáziáját mozgatta meg.
Magyarországra az első mintapéldányok 1971 elején érkeztek, és február 10-én Budapesten, a Technika Házában a nyilvánosság is megcsodálhatta a típus három darabját. A lakosság által rendelt első autók 1971. június 14-én kerültek átadásra: Budapesten dr. Kurcz Árpád villányi állatorvos vehette át sajátját, míg Debrecenben dr. Zsadányi Ottóné személyesen a Merkur értékesítővállalat igazgatójától, Csüri Istvántól kapta meg a slusszkulcsot (e két helyszínen lehetett az új járműveket átvenni: a budapestieknek, illetve a Dunától nyugatra lakóknak a Hungaroszerviz IX. kerületi telephelyére, míg a Dunától keletre lakóknak Debrecenbe kellett menniük autójukért).
A klasszikus „kerek lámpás” Zsigulik változatlan formában 1988-ig készültek (velük párhuzamosan számos egyéb típussal is előrukkolt a gyártó), így szép számmal jutott belőlük hazánkba is, a borsos (80.000 forintos) ár ellenére is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap
- Jókai Mór egész családja ellenezte Laborfalvi Rózával való házasságát tegnap