Az utasszállító, amelynek a túl sok mentőcsónak okozta a végzetét
2019. július 24. 13:48 Múlt-kor
„Zavart megdöbbenéssel figyeltem, amint az óceánjáró nagyságú gőzös, mint egy pihenni készülő bálna, lassan az oldalára fordul. Nem hittem a szememnek, hogy egy ekkora gőzössel, amely a kifogástalan időben, békésen várakozott a kikötő nyugodt vízében, ilyen megtörténhet. Egy pillanatra azt hittem, hogy megőrültem.” Jack Woodford író így emlékezett vissza az SS Eastland katasztrófájának kezdeti pillanataira. A sors fintora, hogy a Titanic három évvel korábbi tragédiája közvetve hozzájárult az SS Eastland végzetéhez.
Korábban
1915. július 24-én az SS Eastland két másik gőzössel egyetemben készen állt az utasok fogadására. A hajókat a Western Electric Company bérelte ki dolgozói részére, akik azon a napon egy hajókirándulásra és egy remek hangulatú, családtagjaikkal és kollegáikkal töltendő piknikre számíthattak Michigan City üdülővárosában. A kiruccanás sok alkalmazott számára az egyetlen alkalom volt az évben, amikor valóban lazulhatott, így a chicagói kikötőben fesztiválszerű hangulat uralkodott.
Amikor a beszállás megkezdődött, több száz vidám utas árasztotta el az SS Eastland fedélzetét, amelyen rövid idő elmúltával már 2572 fő (ez volt az SS Eastland maximális terhelhetősége) várta az indulást.
A problémák közvetlenül az elindulás előtt kezdődtek. Amikor a gőzös felszedte a horgonyt, a felső fedélzeteken tartózkodó emberek a hajó jobb oldalára tódultak , hogy a mólón várakozó munkatársaiknak integessenek. A hajó ekkor vészesen megdőlt. Ezt leginkább a gőzös belsejében tartózkodó, élő zenére táncoló utasok érezték meg, akik majdhogynem orra estek odalenn. Pillanatokkal később az alsó hajóablakokból víz ömlött a gőzös belsejébe. A személyzet megpróbálta egyensúlyba hozni a hajót a ballaszt tartályok feltöltésével, de már nem tudták megakadályozni a katasztrófát. Az SS Eastland szépen, komótosan a jobb oldalára dőlt és süllyedni kezdett, a hajótest jobb oldala gyorsan elérte a hat méter mélységű folyó fenekét.
Az utasok között kitört a pánik, a hajó belsejében tartózkodó emberek csapdába estek; csak másodperceik voltak, hogy élve kecmeregjenek ki az SS Eastland gyomrából. Sokakat az elszabadult bútorok ütöttek agyon, vagy a bezúduló víz ragadta el őket. A kikötő vize hamarosan megtelt az életükért kapálózó emberek tömegeivel. Akik nem tudtak úszni páni félelmükben, a mellettük lévő szerencsétlenekbe kapaszkodtak és „áldozatukkal” süllyedtek a mélybe. Sikolyok százai és kétségbeesett ordítozás töltötte be a levegőt, a napfényes parti hangulatnak egy pillanat alatt vége lett. A katasztrófa reggelén 844 ember fulladt meg, négy kivételével az áldozatok az utasok közül kerültek ki.
A Titanic 1912-es tragédiája tovább kísértet. Miután az elsüllyeszthetetlennek titulált óceánjáró eltűnt a habokban, szerte a glóbuszon rendeletekben írták elő a mentőcsónakok számának optimalizálását az utasok számának függvényében. Azzal viszont nem számoltak, hogy a megemelt számú mentőladikok és a hozzájuk tartózó, és vízre bocsájtásukhoz sokszor nélkülözhetetlen, daruk és egyéb felszerelések elhelyezése a fedélzeteken vészesen magasabbra tolja a hajók súlypontját, így azok könnyebben felborulhattak, vagy az oldalukra dőlhettek. Az SS Eastland végzetét is ezek, a Titanic tragédiáját követő, az utasok biztonságát növelő intézkedések pecsételték meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap